PDA

Pokaż pełną wersje : MTG Dla początkujących (Magic the ghatering)


Vanhelsen
14-10-2004, 15:31
Znowu zacząłem zbierać Magic the Gathering i nastała wemnie wielka mania magiczków*. Na prosibę Khana postanowiłem napisać
poradnik i tutorial dla początkujących graczy jak i dla tych co nigdy niegrali a chcą zacząć. Poradnik podzielony będzie na
cztery części: wstęp, składanie decka, ogulne zasady, zasady dla konkretnych sytuacji. Może pojawi się piąta część.

I) WSTĘP:
Karty mtg są dla niektórych zwykłą grą, umożliwiającą spędzenie dłgich nudnych zimowych wieczorów, lub w wakacje, kiedy
niema nic do roboty. Inni uwarzają mtg za sport. Ci "sportowcy" najczęściej uczestniczą w rozmaitych turniejach, konkursach
w dzielnicy, mieście, żadziej w ogulnopolskich, europejsckich, co dopiero światowych. Ostatnią grupą są kolekcjorerzy, ci
zbierają mtg dla samego zbierania, kolekcjonują rzadkie, foliowane karty, które z czasem osoiągają wartość w dzieciątkach lub
setkach. Kiedy zaczynamy grać warto wytoczyć sobie "szlak" Gracz który ma zamiar grać z qmplami niemusi być obeznany w
zasadach. "Sportowiec" musi się umieć w tych zasadach odnaleść, musi mieć talie "na czasie" czyli bez kart niegrywalnych,
kolekcjonerem, może być każdy, nawet gracz turniejowy lub zwykły gracz.
Kolejnym ważnym elementem są pieniądze, bez nich nieobejdzie się w świecie mtg. Podstawowy deck umozliwiający granie kosztuje
w mojim sklepie** 55zł, jest to średnia cena i chyba w innych sklepach też tyle będzie kosztować. podstawowy deck (Talia)
wystarczy do grania w mtg ale z kolegami. By z takim deckiem zagrać na turnieju należy go udoskonalić, czyli dokupić inne
przydatniejsze karty a wywalić te całkowicie nieprzydatne oraz te które mogą cię "gryść" z naszym deckiem i zamiarami.

II) SKŁADANIE DECKA
Deck, czyli nasza talia będzie najważniejszym elementem naszego świata mtg. Zapewne reszte kart nieznajdujących się w decku
będziemy trzymać osobno lub w albumie, zawsze album jest zlążkiem kolekcjonowania kart, ja sam kolekcojune karty, które
trafią mi się w busterach, albo dokupuje, jeśli ich cenia nieprzekracza 5zł, wtedy wole tą gotówke wydać na karty do tali.
Troche odbiegłem od tematu, wracajmy: Deck może być monokolorowy, lub wielokolorowy, dla początkujących zalecam decki
monolorowe poniewarz karty w zalerzności od koloru całkowicie się różnią. Karty dzielimy na pięc podstawowych kolorów:

Czerwony (Mountain)
Zielony (Forest)
Biały (Plains) [Tak naprawde karty są żółte :p]
Niebieski (Island)
Czarny (Swamp)
Istnieją jeszcze 2 inne kolory:
Artefakty
Multikolorowe

99% decków składa się z podstawy (Kolory) i dodatków (Artefakty i multi). Tu przedstawie ogulne zarysy podstawowych decków:

Czerwony: tak zwane fastdecki, są to decki w których występują słabsze kreatury, tanie w wystawieniu. Talia zawiera dużą
ilość czarów ofensywnych, 99,9% brak kart latających co powoduje, że latające karty są drogie (rl money) i żadkie. Brak kart
leczących.
Zielony: Talia posiada głównie potwory silne, ale drogie (Landy), zawiera przydatne na poczatek słabe i tanie elfy, wiele
kart posiada tresholdowe właściwości.
Biały: Talia posiada dużo kart latających jak i zwykłych kreatur, zaletą jest wielka ilość czarów defensywnych jak i
leczniczych. Talia jest szybka w wystawianiu.
NIebieski: Talia z przewagą kart latających oraz czarów, wiele czarów z właściwościami kontrowania (O własciwosciach puźniej)
Czarny: Talia z dużą ilością czarów ofensywnych, i kreatur z ofensywnymi właciwościami, talia opiera się na diskardowaniu
kart i poświęcaniu kreatur.

To są opisy ogulne decków, ale niekażdych. Deck wzależności od serii może zawierać inne karty i np: czerwony z szybkiego
decka może się zmienić w deck wolniejszy o śilnych monstrach.

III) OGULNE ZASADY:
Zasady wyglądają na skomplikowane, ale w pierwszych grach łatwo się z nimi oswojić. Jak już mówiłem, talia powina składać
się z max 60 kart, w takim wypadku, najlepiej mieć około 20 landów. Znowu odchodze od tematu, wracamy.
Każda karta składa się w paru elementów:

Nazwy i kosztu w landach (Nielicząc landów)
koszt pokazują ikonki w odpowiednich kolorach, 1 czerwona ikonka = 1 land czerwony (mountain)
Szara cyferka to ilosć landów z jakiegokolwiek koloru, X w szarym kułku oznacza, że karta kosztuje tyle landów ile chcesz
za nią zatapować (Urzyć)
Rysunku, przedstawia ilustracje karty, od 7 edycji są to zawsze ładne rysunki, stylizowane do koloru i nazwy, poprostu
cudeńko :)
Pasek stanu karty:
Rodzaj karty:
Creatura - potwór
Instatn - czar który można urzyć w każdym momencie
Sorcery - czar który można urzyć tylko w swojej turze.
Reszte wytlumacze w dalszej części
Rodzaj serii i żadkość - mała ikonka symbolizuje rodzaj serii (Jeśli jest cyferka to oznacza edycje, edycja składa się z
serii edycji [karty z cyferką] i innych serii występujących w czasie trwania edycji) i koloru:
Złoty - rare - karta b.żadka
Srebny - Uncomon - karta żadsza
Czarny - comom - zwykła karta
Potem mamy okienko z właściwościami karty oraz opisem indywidualnym (Fabularnym)
No i w przypadku kreatur Atak i życie (np: 4/5 to 4 Ataku i 5 życia)

Teraz czas na zasady:
Na początku ustala sie kto zaczyna, każdy gracz ma 20pkt życia, każdy ciągnie 7 kart, Na początku tury nalezy odtapować
karty (Jesli są jakieś zatapowane), pociągnąć karte (Nieliczy się pierwsza tura, pierwszego gracza) i wystawia się landa, 1
na ture. Kiedy mamy jakąś karte której koszt jest równy lub niższy od posiadanych landów możemy ją wystawić, wtedy tapujemy
wymaganą ilość landów i wystawiamy karte. Następna faza jest to atak, możemy zatapować wybrane kreatury którymi chcemy
atakować, atakować niemoże kreatura która weszła w tej turze, chyba, że posiada właściwość Haste. Następnąfazą jest faza
blokowania, przeciwnik może zblokować atakujące kreatury każdą niezatapowaną kreaturą, potem jest czas rozdawania obrażeń.
Kreatura zadaje obrażenia równe ilości pkt ataku albo do playera albo do kreatury blokującej. Jeśli następuje faza bloku,
obie kreatury atakują naraz. Np: 1/1 akatuje innego 1/1 to oba giną, 1/2 atakuje 1/1 to ginie tylko ten 1/1. 2/1 atakuje 1/1
to giną oba. Jeżeli jakaś kreatura posiada First Strike to ona atakuje najpierw np: 1/1 z FS atakuje 1/1 to ginie tylko ta
1/1 bez FS. Po fazie rozdawania damageów następuje ponowna faza wykładania kart (Dobijamy kreatury lub playera z czarów itp)
PO tej fazie jest koniec ruchu, w momencie odtapowywania wszelkie kreatury odzyskiwują swoje rzycie, chyba, że zgineły
całkowicie (ZOstały odłożone na cmentarz)
I tak w kółko aż jeden z was niestraći wszystkich 20pkt życia.

Do konca pozostał mi ostatni rozdział, jest to opis konkretnych włąściwości, wiele z nich jest opisanych po angielsku na
kartach, więc postanowiłem już teraz zamieścić poradnik, a ów opisy zamieszcze później.

Zureq (RUBERA)
14-10-2004, 19:01
GRATZ, DO ARTYKUŁÓW TO :D
Od siebie dodałbym parę rzeczy:
czerwona talia: zawiera przeważnie czary zadające obrażenia lub niszczące landy
niebieska talia: sporo czarów typu "draw a card", więc nasza talia musi być troszeczke większa od przeciwnika, bo gdy skończą nam się karty w bibliotece (tam, skąd ciągniemy karty), to przegrywamy.
zielona talia: o landy się nie martwimy, ponieważ manę dodają czary, umagicznienia oraz same potworki, sporo jest także czarów "wspomagających" (+x/+x)
czarna: niektóre potworki mają fear; dużo czarów niszczących od razu potworka, a także -x/-x, wskrzeszenia
biała: talia opierająca się głównie na leczeniu i prewentowaniu obrażeń; jedne z lepszych czarów to wskrzeszenia oraz niszczenie atakujących nas kreatur

Wielkość talii w/g zasad M:tG (książeczka dołączona do startera 7 edycji) to MINIMUM 60 kart. Wyjątkiem są decki złożone z kupionego zestawu bodajże 48 kart.

Poradnik b. dobry, polecam początkującym. Czekam na następne części :)

Watto
14-10-2004, 20:31
Ja akurat mam talie elfowa.

Duzo elfow 1/1, ktore potrafia wygrac w 3 turze.

Elfy dodajace zycie w zaleznosci od liczby elfow
Elfy dodajace +X/+X na ture w zaleznosci od elfow
Elf, ze lady tez sa elfami

Jest ktos z Wwy, ktory ma

4X Elvish warrior
2X sylvan messenger

Brakuje mi ich do talii elfow

Prosilbym o kontakt na gg 5536711

Pozdro

HeCti!
14-10-2004, 20:51
Gralem w niego dosyc dobrze.Miala niezla elfia talie,wygrywalem z goblinami,counterspellami etc. W Bstoq oczywiscie slaba scena MTG i przestalem grac-sprzedalem karty.

Androj
15-10-2004, 16:22
od 7 edycji są to zawsze ładne rysunki Taak, a widziałeś np Wind Drake albo Horned Turtle w VI i 7 edycji? Jak znajdę baterie do aparatu cyfrowego to wkleję tu...
(np: 4/5 5 Ataku i 4 życia) 4/5 to 4 ataku i 5 życia.
Te zasady trochę chaotycznie napisane... nie wiem, czy bym to zrozumiał jakbym nie umiał grać :P

Khan
15-10-2004, 16:31
Bóg zaplac wieszok ;] moze tez dam sie wciągnąć. Problem w tym ze raczej nie znam nikogo kto gra :/.. ale kto wie, kto wie.

Vanhelsen
15-10-2004, 16:36
Taak, a widziałeś np Wind Drake albo Horned Turtle w VI i 7 edycji? Jak znajdę baterie do aparatu cyfrowego to wkleję tu...
4/5 to 4 ataku i 5 życia.
Te zasady trochę chaotycznie napisane... nie wiem, czy bym to zrozumiał jakbym nie umiał grać :PBug poprawiony :D,
Wind Drake się różnią (W VI ładniejszy :D) ale Horned Turtle są takiesame w VI i 7 edycji. :P

@Khan: Zawsze możesz nakłonić jakiś rl qmpli albo grać w sklepie z mtg (np wrocław: Bard & Kameleon), poszukaj a napewno coś u siebie znajdziesz :))

Khan
15-10-2004, 16:50
Teraz pamiętam.. grałem raz z kumplem w jakąś gierkę co tak samo dzialala. (choc oryginalny mtg to nie był chyba) Pamiętam, ze nie przypadła mi zbytnio do gustu, gdyz uznałem ze to jedna z takich gier, w ktorych ten ktory zacznie pierwszy (pierwszy wylozy stwora) wygrywa :D. Oczywiscie zdaje sobie sprawe, ze tamtego dnia sie pomylilem wiec na mnie nie krzyczcie. Wiem tylko ze jak gralem z kumplem to postawilem sobie 2 landy i czekalem az jakis potwor mi wypadnie co by pasował, a on w tym czasie juz mial ze trzy creatury :/
Widac teoria to nie wszystko.

Hedroxx
15-10-2004, 21:44
Krótki Spis umiejętności i "akcji" kart [wiem, wieszok chcesz coś w tym stylu dorzucić, ale jak będą dwa to jak któryś z nas się omyli, to będzie jakieś porównanie. Poza tym chcę odkurzyć sobie samemu zasady =P]:

Najstarsze:
-Haste: kreta może od razu po wejściu do gry zaatakować i/lub użyć swojej umiejętności [normalnie czeka jedną turę, typowe gł. dla czerwonych]
-First Strike: kreta zadaje obrażenia "wcześniej" w fazie walki niż przeciwnik.
-Regenerate: Płacisz jakiś koszt i NATYCHMIAST po zniszczeniu danej karty możesz powrócić ją do gry [typowe dla zielonych i czarnych, gł. krety]
-Flying: latanie, tylko kreta z lataniem może taką zblokować [czyli jak nie ma flyinga to przelatuje sobie spokojnie nad blokerem, tylko krety, typowe dla niebieskich]
-Trample: "wdeptanie", czyli trampki :P. jeśli jest kreta 1/4 np., i atakuje ją kreta 6/6, to po zabiciu blokera pozostała część [Atak atakującego minus obrona blokera] wali w gracza.

Ciut Nowsze i najnowsze:
Fear: dawniej rozwlekła formułka "This creature can be blocked only by an artifact creature or a black creature", czyli wyobraża strach [ta kreta może byc zblokowana tylko przez artefaktyczną lub czarną kretę]
Fading: stara umiejętnośc, powodująca zanikanie danej karty, przez odejmowanie 1 countera fadingu. [np. fading 5, to na poczatku każdej tury trzeba zdjąć jeden z 5 counterów, i tak aż do wyczerpania się ich, potem karta schodzi do grave'a]
Różne "-walking"i: dają nieblokowalność, jeżeli przeciwnik ma dany land [np. Swampwalking: chodzenie po bagnie]
Kicker: koszt dopalenia, też stara umiejętność, dająca możliwość dopalenia karty efektem zapisanym na niej [np. Kicker: (4 czerwone, sry ale nie mam grafy =P). XXXXxx<<=== i jakiś tekst, np. This creature gets +2/+2]
Morph: "nowa", co nieznaczy, że uzywana [była w blocku Onslaugth, czyli jednym z nowszych, ale już poza tymi najnowszymi. Pasi Wieszok? =P] umiejętność, ja jej tera dokładnie nie wytłumaczę, tylko później jak sobie przejrzę moje 3-5Kg kart [zależy ile znajdę =P].

Dalej są umiejętności z całego cyklu mirrodin [Mirrodin, Darksteel, Fifth Dawn], niestety ja przestałem grać na Mirrodinie, tuż przed darksteelem =\.


Mały słownik:
kreta- creature, opisane w poscie Wieszoka
grave- w skrócie graveyard, tam wywala się karty po ich zużyciu lub śmierci.
counter- znacznik, wszytsko co masz pod ręką [grosze, kapsle, ... skarpety( jeden kilocounter na obozie =] ) UWAGA!: nie mylić z umiejętnością "counter target spell". Powoduje ona przerwanie danego zaklęcia [każda karta, oprócz lądu], przez co wpada ona na grave. Jest tu mały haczyk, mianowicie tu wchodzi hasło :
"w odpowiedzi" po zagraniu przez przeciwnika jakiejś karty można mu zapuścić np. Counterspella, albo zestrzelić zaklęciem krete. Tu czuję się niepewnie, bo nie potrafię dokładnie tego wytłumaczyć =]

Małe zakończenie: każdy cykl edycji [trzy edycje, np. Mirrodin, Darksteel, Fifth Dawn lub Planeshift, Invasion, Apocalaypse] ma swoją markową umiejętność:
-Onslaugth: morph
-Planeshift: kicker
-Nemesis [o ile dobrze pamiętam, jak nie to poprawcie]: Fading
-Jeszcze kilka, będą jak je znajdę

www.magicthegathering.com <==oficjalna strona mtg, jakby coś się nie zgadzało to tutaj, do wieszoka [BTW: sry za wciągnięcie cie w informację o mtg i wpad z moim przewodnikiem], lub do mnie.

[EDIT]: Dobra, z morphem to moje przejęzyczenie, ale Fear jako "fear" jest od CoreSetu [edycja 8], bo wcześniej był jako przydługi tekstcik.

[EDIT 2]: Wiem, nemesis jest już poprawione. Jakoś nie wiem czemu o "Nemesisie", a nie o "Nemesis" myślałem i wyszła krzyżówka [Nemesie] =)

Vanhelsen
15-10-2004, 22:10
morph jest jeszcze urzywany na kartach ?? :P A Fear powinno być w starych bo jest od edycji Alpha.
Przyokazji zachęcam na tą strone o mtg: http://mtg.polter.pl/index.php
A słowniczek będzie około 20 X :)

$corcerer
15-10-2004, 22:35
Trample to znaczy tratowanie :D ale opis dzialania poprawny.
Walking działa inaczej. Jeżeli jest to na przykład Mountainwalker, to żeby przeciwnik mógł go zablokować, musi posiadać mountain, czyli czerwoną energię. Inaczej albo czarami, albo zdolnościami specjalnymi.

Ostatnio doszło:
Indestructible - na kartę nie działają efekty typu "Destroy" ani standardowe obrażenia- da się ja tylko zSacrifice'owac (poświęcić) lub zdjąć kartą typu Armageddon (remove all cards from table)
Affinity - Wpływ. Cytuje: "Affinity for Islands (moze być co innego) (This spell costs (1) less to play for each Island you control)" Maxymalnie do (0) kosztu - nie trzeba tapować energii :)
Modular X (This comes into play with X +1/+1 counters on it. When it's put into a graveyard, you may put its +1/+1 counters on target artifact creature)

Vanhelsen
15-10-2004, 23:39
@$cor: jeśli chodzi o walking to chyba się mylisz. Jeśłi nasza kreatura posiada np: Mountainwalking i oponent posiada wystawionego Mountaina to creatura z Mwalkingiem jest blokowalna TYLKO przez inne kreatury z mWalkingiem.

Khan
20-10-2004, 16:48
Hehe - znalazłem paru ludzi, z ktorymi mogę potrenic. Sporo pracy przede mną, ale kto wie, kto wie.

Moze za rok lub dwa będzie o mnie głośno.. :D

eldian
20-10-2004, 17:01
gratz artukułu sorki że się wtrące ale podam cennik:
Podstawowy:nie wiem ale cos kolo 60
Dodatkowy:20zl moze taniej
Mistrzowski :60zl pewien

Gardło Sobie Podżynam Dibler
20-10-2004, 17:15
-Nemesie [o ile dobrze pamiętam, jak nie to poprawcie]: Fading

Bardzo prosze pisze się Nemesis.

HeCti!
21-10-2004, 16:18
Np. Elvish Champion daje Forestwalk'a i jesli przeciwnik ma na stole chociaz jednego foresta,to moge wjezdzac bo on nie moze blokowac moich kreatur. :)

Vanhelsen
24-10-2004, 12:07
Przyokazji, jesli chcecie kupić decki, zanic niekupujście jakiś zestawós startowych czy junior, tylko iwyłącznie "expert", one prawie niczym się nie różnią, a talie experta są najczęściej silniejsze. (Niema różnicy czy uczycie się na Junior czy na Expert) Khan, jak będzież uwarzał, że dobrze ci idzie, to możesz poszukać u siebie jakiegoś sklepu mtg gdzie organizowane są turnieje FNM (Firg Night Magic), wpisowe tanie (chyba 5zł) a nagordy ciekawe :D (Specjalne karty foliowane z logo FNM :P)

Adolphus Elbragol
24-10-2004, 16:54
Zostalem poproszony o skomentowanie tego tematu wiec pisze:

@poradnik: strasznie to chaotyczne i skomplikowane... moze zdjecia kart (z zaznaczona cena, wartoscia, atakiem, obrona i dykteryjka) rozjasnily by sytuacje...

Ps: dawno nie gralem... zagra ktos z pólnocy wawy?

Vanhelsen
24-10-2004, 17:04
@up, właśnie zaczołem małe prace nad lepszym poradnikiem :), napewno nada się do artykułów (Ale co ma mtg do tibi :P)

Hegemmon
26-10-2004, 22:31
hmm jakieś informacje to to są ale nie da sie nauczyć gry czytając ten poradnik. Gra jest opisana jakby jeden gracz opisywał ją drugiemu.
Wytłumaczcie to jakoś bardziej dla ludzi, którzy się z tą grą nie stykneli. Zacznijcie od początku, ze szczegółowym wyjaśnieniem pojęć, nie używajcie jakichś tam skrótów. mniej więcej domyslam się co oznacza tapowanie bo kiedyś patrzyłem z nudów jak w to znajomi z klasy grali ale aby poradnik był obry trzeba wyjaśnić "co i jak" a nie samo "co".
Konieczne są również zdjęcia z opismi kart. Przykłady!
UP:
Wieszok. mtg do tibii? niec ale co z tego? jakie artykuły są wdziale? tylko o tibii? nie wydaje mi się ^.-
i pośpiesz się! ja chce grać!

Zyraf
30-10-2004, 15:03
A ja mieszkam w małym miasteczku...
Znacie jakieś site'y ze sprzedażą tych kart??
stronki z nauką gry by się przydały bo tu to pół na pół rozumiem :P