Sepethro
20-09-2007, 12:25
Od pewnego czasu patrze na to forum i szukam jakiegokolwiek fake'u który miałby jakąś interesującą fabułe, i co?
NIE MA TAKIEJ FAKE OPOWIESCI!
która by mnie zainteresowała... dlatego postanowiłem napisać krótki poradnik jak pisać fabułe do fake'ów.
Przekraczamy bariery i łamiemy stereotypy - czyli jak skonstruować porywającą fabułę.
Oklepana fabuła?
Nie oszukujmy się. Większość polskich projektów (zagranicznych zresztą również) ma tak standardową fabułę, że można to łatwo przedstawić w postaci punktów:
1. Jest sobie jakiś tam bohater. W 50% przypadków ma amnezję.
2. Pojawia się ten Zły, który za wszelką cenę (choć nie wiadomo dlaczego tak bardzo) chce zniszczyć świat - zwykle: demon, mroczny mag, potwór, kosmita?, smok, lub jakiś chciwy głupiec.
3. Nasz bohater zostaje uwikłany w jakieś wydarzenia które prowadzą do próby zgładzenia Złego. Często robi to również bezinteresownie - tak po prostu (szczerze mówiąc to rozwiązanie wypada najgorzej)
4. Aby pokonać Złego musi zgromadzić jakieś elementy: kryształy, dusze, bronie, zwierzaki, gwiazdki, złote kaczki (skreśl sobie zbędne)
Owe elementy są prawie zawsze powiązane z żywiołami i porozwalane po całym świecie.
6.Gromadząc elementy bohater poznaje nowych towarzyszy broni.
7. Wkońcu udaje się zabić złego i bohater zostaje okrzyknięty bohaterem (pff...)
Happy End
Inspiracja
Jeśli właśnie stwierdziłeś że fabuła twojego przyszłego projektu drastycznie przypomina jeden z podanych wyżej przykładów, to zapomnij o niej. Jeśli masz ją zapisaną gdzieś na kartkach, to najlepiej zniszcz je! Zaczynamy wszystko od początku! Najpierw poszukaj jakiejś inspiracji. Tak naprawdę żaden, nawet najciekawszy pomysł na tym świecie nie zrodził się "z niczego". Taki Newton dla przykładu, odkrył prawo grawitacji dopiero wtedy, gdy dostał porządnie po głowie spadającym jabłkiem. Pomyśl co ostatnio cię zafascynowało, przypomnij sobie, jakie elementy innych gier przypadły ci ostatnio do gustu. Oczywiście inspiracji najłatwiej szukać w literaturze, mitologii, lub szeroko pojętej fantastyce. W praktyce jednak ciekawą ideę możesz znaleźć po prostu wszędzie - nawet w serialu telewizyjnym "M jak miłość". Inspiracja pojawia się zwykle w najmniej oczekiwanym momencie - zupełnie z nikąd.
Jeśli znalazłeś już inspirację, to spróbuj wyobrazić sobie jak wykorzystasz ją w swoim fake'u, czy będziesz w stanie zrealizować w danym programie i czy na pewno udźwigniesz taki ciężar. Pamiętaj by nigdy nie zabierać za coś co cię przerasta. Jeśli postawisz sobie poprzeczkę za wysoko, to najprawdopodobniej szybko swój projekt porzucisz.
Bohaterowie:
Po pierwsze:
Nie próboj idealizować swoich bohaterów - niech twoje postacie będą barwne, indywidualne, niech posiadają swój własny charakter. Zastanawiaj się co byś ty zrobił będąc na miejscu swojego bohatera z założeniem że masz taki sam charakter jak twój bohater
No dobra... ale coś takiego nie jest jeszcze wystarczająco indywidualne i charakterystyczne bo występuje w wielu fake'ach. Postaraj się stworzyć takie postacie, jakich jeszcze nikt nie stworzył. Ewentualnie takie, które na pewno przypadną czytelnikom do gustu. Pamiętaj by nie zakładać od razu z góry, że nasz główny bohater to święty zbawca świata. Dlaczego by nie stworzyć postaci negatywnej? Przecież łamiemy zasady! Dobrze się nad wszystkim zastanów.
Coś jeszcze?
Tak, jest jeszcze coś. Nie możemy przecież podać czytelnikowi całej fabuły na talerzu! Postaraj się wszystko skomponować tak, by było jak najwięcej zupełnie niespodziewanych zwrotów akcji. To one dodają fabule dynamiki i sprawiają, że gracz zaczyna się zastanawiać "co dalej?". Jeśli fabuła będzie do przewidzenia od samego początku, to tego fake'a nikt nawet nie będzie chciał czytać. W zasadzie po co? Twoim celem jest zainteresowanie czytelnika, a nie jego uśpienie, toteż pomyśl nad jakąś zagadką - nad jakimś tajemniczym wydarzeniem, które będzie przewijało się przez całą linię fabularną i będzie zmuszało do myślenia. Praktycznie każde, nawet z pozoru proste zdarzenie może gracza zaskoczyć. Załóżmy, że naszym questem pobocznym jest zabicie jakiegoś potwora. Kiedy jednak udajemy się by zgładzić poczwarę, okazuje się, że ten posiada ludzkie uczucia i nie jest tym, za kogo pierwotnie go uważaliśmy.
Oczywiście całość skomponuj tak, by miało ręce i nogi, ale nie przesadzaj! Im bardziej zakręcona (ale logiczna) fabuła - tym lepiej! Nie musisz się nawet stosować do jedności miejsca i czasu. Niech wydarzenia będą poplątane. Niech bohater na co dzień prowadzi normalny żywot, a w snach powraca do czasów dzieciństwa, niech cofa się w czasie, albo dręczony wizjami ogląda przyszłość. Pamiętaj również by dać czytelnikowi wolną rękę przy wyrabianiu sobie o czymś opinii. Postaraj się pokazać wszystko z kilku różnych punktów widzenia i nic nie sugeruj!
Najtrudniejszą rzeczą jest oczywiście sklejenie tego wszystkiego w przyzwoitą całość. Największym wyzwaniem jest przekazanie całej treści, tak by czytelnik ją w pełni zrozumiał. Nie można mieć przecież co do fabuły najmniejszej wątpliwości. Czytelnik musi wiedzieć co i w jakim celu robi bohater - przynajmniej w późniejszej części fake'a.
I to już chyba wszystko...
Regards,
Sepethro
(Z góry mówie że nie ja jestem twórcą tego poradnika. Jest nim "Yaslon" z forum Titek.victorygames.com.pl który pozwolił mi opublikować tekst lekko zmodyfikowany do moich potrzeb.)
NIE MA TAKIEJ FAKE OPOWIESCI!
która by mnie zainteresowała... dlatego postanowiłem napisać krótki poradnik jak pisać fabułe do fake'ów.
Przekraczamy bariery i łamiemy stereotypy - czyli jak skonstruować porywającą fabułę.
Oklepana fabuła?
Nie oszukujmy się. Większość polskich projektów (zagranicznych zresztą również) ma tak standardową fabułę, że można to łatwo przedstawić w postaci punktów:
1. Jest sobie jakiś tam bohater. W 50% przypadków ma amnezję.
2. Pojawia się ten Zły, który za wszelką cenę (choć nie wiadomo dlaczego tak bardzo) chce zniszczyć świat - zwykle: demon, mroczny mag, potwór, kosmita?, smok, lub jakiś chciwy głupiec.
3. Nasz bohater zostaje uwikłany w jakieś wydarzenia które prowadzą do próby zgładzenia Złego. Często robi to również bezinteresownie - tak po prostu (szczerze mówiąc to rozwiązanie wypada najgorzej)
4. Aby pokonać Złego musi zgromadzić jakieś elementy: kryształy, dusze, bronie, zwierzaki, gwiazdki, złote kaczki (skreśl sobie zbędne)
Owe elementy są prawie zawsze powiązane z żywiołami i porozwalane po całym świecie.
6.Gromadząc elementy bohater poznaje nowych towarzyszy broni.
7. Wkońcu udaje się zabić złego i bohater zostaje okrzyknięty bohaterem (pff...)
Happy End
Inspiracja
Jeśli właśnie stwierdziłeś że fabuła twojego przyszłego projektu drastycznie przypomina jeden z podanych wyżej przykładów, to zapomnij o niej. Jeśli masz ją zapisaną gdzieś na kartkach, to najlepiej zniszcz je! Zaczynamy wszystko od początku! Najpierw poszukaj jakiejś inspiracji. Tak naprawdę żaden, nawet najciekawszy pomysł na tym świecie nie zrodził się "z niczego". Taki Newton dla przykładu, odkrył prawo grawitacji dopiero wtedy, gdy dostał porządnie po głowie spadającym jabłkiem. Pomyśl co ostatnio cię zafascynowało, przypomnij sobie, jakie elementy innych gier przypadły ci ostatnio do gustu. Oczywiście inspiracji najłatwiej szukać w literaturze, mitologii, lub szeroko pojętej fantastyce. W praktyce jednak ciekawą ideę możesz znaleźć po prostu wszędzie - nawet w serialu telewizyjnym "M jak miłość". Inspiracja pojawia się zwykle w najmniej oczekiwanym momencie - zupełnie z nikąd.
Jeśli znalazłeś już inspirację, to spróbuj wyobrazić sobie jak wykorzystasz ją w swoim fake'u, czy będziesz w stanie zrealizować w danym programie i czy na pewno udźwigniesz taki ciężar. Pamiętaj by nigdy nie zabierać za coś co cię przerasta. Jeśli postawisz sobie poprzeczkę za wysoko, to najprawdopodobniej szybko swój projekt porzucisz.
Bohaterowie:
Po pierwsze:
Nie próboj idealizować swoich bohaterów - niech twoje postacie będą barwne, indywidualne, niech posiadają swój własny charakter. Zastanawiaj się co byś ty zrobił będąc na miejscu swojego bohatera z założeniem że masz taki sam charakter jak twój bohater
No dobra... ale coś takiego nie jest jeszcze wystarczająco indywidualne i charakterystyczne bo występuje w wielu fake'ach. Postaraj się stworzyć takie postacie, jakich jeszcze nikt nie stworzył. Ewentualnie takie, które na pewno przypadną czytelnikom do gustu. Pamiętaj by nie zakładać od razu z góry, że nasz główny bohater to święty zbawca świata. Dlaczego by nie stworzyć postaci negatywnej? Przecież łamiemy zasady! Dobrze się nad wszystkim zastanów.
Coś jeszcze?
Tak, jest jeszcze coś. Nie możemy przecież podać czytelnikowi całej fabuły na talerzu! Postaraj się wszystko skomponować tak, by było jak najwięcej zupełnie niespodziewanych zwrotów akcji. To one dodają fabule dynamiki i sprawiają, że gracz zaczyna się zastanawiać "co dalej?". Jeśli fabuła będzie do przewidzenia od samego początku, to tego fake'a nikt nawet nie będzie chciał czytać. W zasadzie po co? Twoim celem jest zainteresowanie czytelnika, a nie jego uśpienie, toteż pomyśl nad jakąś zagadką - nad jakimś tajemniczym wydarzeniem, które będzie przewijało się przez całą linię fabularną i będzie zmuszało do myślenia. Praktycznie każde, nawet z pozoru proste zdarzenie może gracza zaskoczyć. Załóżmy, że naszym questem pobocznym jest zabicie jakiegoś potwora. Kiedy jednak udajemy się by zgładzić poczwarę, okazuje się, że ten posiada ludzkie uczucia i nie jest tym, za kogo pierwotnie go uważaliśmy.
Oczywiście całość skomponuj tak, by miało ręce i nogi, ale nie przesadzaj! Im bardziej zakręcona (ale logiczna) fabuła - tym lepiej! Nie musisz się nawet stosować do jedności miejsca i czasu. Niech wydarzenia będą poplątane. Niech bohater na co dzień prowadzi normalny żywot, a w snach powraca do czasów dzieciństwa, niech cofa się w czasie, albo dręczony wizjami ogląda przyszłość. Pamiętaj również by dać czytelnikowi wolną rękę przy wyrabianiu sobie o czymś opinii. Postaraj się pokazać wszystko z kilku różnych punktów widzenia i nic nie sugeruj!
Najtrudniejszą rzeczą jest oczywiście sklejenie tego wszystkiego w przyzwoitą całość. Największym wyzwaniem jest przekazanie całej treści, tak by czytelnik ją w pełni zrozumiał. Nie można mieć przecież co do fabuły najmniejszej wątpliwości. Czytelnik musi wiedzieć co i w jakim celu robi bohater - przynajmniej w późniejszej części fake'a.
I to już chyba wszystko...
Regards,
Sepethro
(Z góry mówie że nie ja jestem twórcą tego poradnika. Jest nim "Yaslon" z forum Titek.victorygames.com.pl który pozwolił mi opublikować tekst lekko zmodyfikowany do moich potrzeb.)