|
Notki |
Inne To co nie pasuje do któregoś z działów a ma związek z Tibią trafia tutaj. |
![]() |
|
Opcje tematu |
![]() |
#1 |
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 14 09 2003
Posty: 131
![]() |
![]() Temat może niepotrzebny, ale czemu nie podyskutować o tym.
Mam ty na myśli Engine Tibii. Otóż: Cała tibia składa się z "kwadracików", każdy item, każde podłoże, wszystko ma swój odpowiednik w postaci małego kwadracika. Teraz patrząc na to z innej strony, skoro są to zwykłe obrazki, które są dostępne w pliczku, nie potrzeba żadnego animowania tego, żadnego generowania tekstur, ani modeli. Wszystko jest tak, jakby zebrał te kwadraciki i posklejał je w jeden obrazek. Nie trudno z tego wywnioskować, że sam Engine Grafiki jest bardzo ubogi i polega on tylko na wyświetlaniu odpowiednich obrazków. Rozumiem, że łącze może być obciążone, gdyż ciągle dostarczane są informacje o położeniu tych obiektów na ekranie. Ale w jaki sposób sam engine ustawiający te kwadraciki zżera micałą moc obliczeniową maszyny? I to niezależnie, czy jest to Duronik 1200, czy może P4 2400, zawsze idzie cała moc obliczeniowa, na klienta, który tej mocy powinien zabierać o 97% mniej Sam jestem programistą, więc wiem coś o tym. Jakie jest wasze zdanie na ten temat? |
![]() |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 18 10 2004
Lokacja: Krzesło przy kompie
Posty: 112
![]() |
![]() EeeEEee tego.... Ważne że działa
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 22 08 2004
Lokacja: Brzydgoszcz, Fordograd
Wiek: 37
Posty: 1,317
Profesja: Knight
Świat: RL
|
![]() Cytuj:
Cytuj:
![]() ![]() ![]() Osobiscie sądze ze całą pamięć zżera klient, ktory ma za zadanie wypompowywać z neta tyle transfa ile wlezie. To powoduje obciążenie procka. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 14 09 2003
Posty: 131
![]() |
![]() Cytuj:
Jednakże skoro Tibia jest już niemałą grą, to CipSoft powinien pomyśleć o tym Engine, bo skoro bez względu na maszynę zabiera 100% jego mocy, to gdzie tutaj logika? Większość gier ma ustalone wymagania, poniżej których nie odpali się., a powyżej których działa ładniej. Z Tibią jest inaczej, gdyż na P166MMX, odpali się, ale nic poza tym nie działa, o zalogowaniu się nie wspomnę :-) Na szybszych maszynach działa ok, ale zabiera zbyt wiele mocy obliczeniowej. Ostatnio edytowany przez Alchemiko - 26-10-2004 o 18:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 14 08 2004
Posty: 63
|
![]() TIbia jest jakaś dziwna
U mnie (celeron 800) wyciąga max 20 fps (nie wiem czemu) U qmpla (proc 400mhz 4x gorsza karta graficzna) wyciąga wiecej klatek. Co do obciążania proca to też jest to dziwne, ale spróbuj ustawić sobie mniejsza wartść "max fps". Wtedy nie ciągnie tak "mocy". Jednakże jest to dziwne bo wyświetlając 25fps kwardacików w małej ilości kolorów znacznie bardziej obciąża procka niż np filmy (ktore chodzą też 25fps) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 27 09 2004
Lokacja: Szczecin
Wiek: 34
Posty: 1,013
Stan: Na Emeryturze
Imię: ---
Profesja: Royal Paladin
Poziom: 62
Skille: 84/70
Poziom mag.: 15
|
![]() Eh juz kiedyś był podobny temat i ktos napisał że Cip Soft nie umie pisać programów , i miał racje chyba
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 07 06 2004
Posty: 132
|
![]() Gdzie można zobaczyć ile jest FPS bo ja tej opcji nie zauważyłem jakoś...?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 18 07 2004
Lokacja: Krakow
Posty: 147
Stan: Na emeryturze
|
![]() @Autor - dlatego zzera cala moc procka ze nie tylko wyswietla grafe ale takze przetwaraza dane o tych itemkach. Wiesz ile itemkow widzisz jednorazowo na ekranie..... A kazdy ma mase wlasciwosci. A do tego idzie strasznie procko-żerna komunikacja..... i tyle
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 27 09 2004
Lokacja: Szczecin
Wiek: 34
Posty: 1,013
Stan: Na Emeryturze
Imię: ---
Profesja: Royal Paladin
Poziom: 62
Skille: 84/70
Poziom mag.: 15
|
![]() Cytuj:
![]() Earl nie pisz głupot ![]() Ostatnio edytowany przez Angel of Death - 26-10-2004 o 20:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 08 11 2003
Lokacja: Darashia 2, Flat 03.
Wiek: 33
Posty: 119
![]() |
![]() Cytuj:
Cytuj:
Cytuj:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
eX Moderator
Data dołączenia: 10 09 2003
Lokacja: Fotel przed monitorem
Wiek: 37
Posty: 1,139
![]() |
![]() może specjalnie jest tak zrobione żeby zupełnie zamulało przy dwóch klientach (MC)?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 01 10 2004
Posty: 141
Stan: Aktywny gracz
Imię: ---
Profesja: Knight
Świat: Saphira
Poziom: 27
Poziom mag.: 4
|
![]() Do Autora Tematu :
Napisałeś coś o kwadracikach. I sądzisz że jesteś programistą? Powinieneś wiedzieć że te " Kwadraciki" to są Sprite'y o wymiarach 32/32. Nie sklejają się one w jeden wielki obraz, tylko są one wyświetlane. Co może zamuylać kompa ? Prawdopodobnie to że ok. Na głównej mapie Mainlandu może być z 20,000 tysięcy sprite'ów ? Każdy z nich może zmienić swoje połorzenie. Tym bardziej może nastąpić dogrywanie informacji o nich a wtedy klient pobiera jescze więcej mocy obl. aby jak najszybciej rozwiązać ten problem. Dodatkowo każdy obiekt posiada ok. 5 - 6 własnych zmiennych ( A napewno jest więcej ) i często następują na nich operacje. Dodatkowo, Cipsoft ukrył wszystkie sprite'y w jednym pliku ( Nie Exe ) . I specyficznie je zkompresował. Dlatego też dogrywanie nowych grafik, musi trwać owiele dłużej niż pobranie zwykłęgo sprite'a z katalogu. Chodzi mi oto, że taki plik musi zostać zdekompresowany do czystej postaci, a następnie umieszczony na mapie. Przypuszczalnie Cipsoft zrobił usuwanie wgranego sprite'a zaraz po jego zmianie ( Czyt. Niema go jeżeli się z niego nie korzysta. ) . Dlatego te operacje muszą być wykonywane na okrągło itd. itd. Tyle że nic by się niedziało w przypadku 1 sprite'a . No baaa nawet 20 - 100. Ale 20,000 to już jest przesada ![]() Do tego sam kod tibii jest bardzo dupnie napisany. Często nie widać nicków, ponieważ poprostu się nie dograły itd. Dlatego w żadnym przypadku nie wzoruj się na Cip Sofcie...
__________________
World : Saphira Vocation : Sorcerer Level : 1x Magic : x |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 14 09 2003
Posty: 131
![]() |
![]() Cytuj:
Z całym szacunkiem, ale chyba nie uważasz, że te 20 000 obrazków wyświetla się naraz?!? Gdyby chciał policzyć cały main + wysepki, rook, no porostu całą mapkę, 20tyś. to zupełnie za mało. Ale jednocześnie się tyle nie wyświetla (nawet gdyby, to i tak nie zabierze to całej mocy kompa :-) ) Napisałem kwadraciki, bo chciałem, aby każdy mnie jasno zrozumiał, fakt, mogłem napisać bitmapy w rozdzielczości 32x32 w 256 kolorowej palecie barw z przezroczystością tworzoną przez RNG, (ale, po co to pisać, jak i tak każdy wie, o co chodzi?) Jeżeli chodzi o przetwarzanie tego, to operacja na obrazku w palecie 256 wcale nie jest takie prockożerne. Popatrz na inne gry, które wykorzystują o wiele bogatszy Engine z rozbudowaną i intergralną mapą, o dźwięku, Wykorzystaniu DirectX, OpenGL itp. to już nie wspomnę. W tych grach ustawiasz sobie detale i nie zżera ci całej mocy! Cytuj:
Cytuj:
Ostatnio edytowany przez Alchemiko - 27-10-2004 o 01:35. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Nikt ważny
|
![]() Ekh, chciałem na to odpowiedzieć ale widzę, że już to zrobiono, nawet kilka razy
![]() Jeśli chcesz aby twój procesor trochę odpoczą to wejdż w opcje/grafika/ zaawansowane i tam suwak ustawna minimum. Miwtedy wykorzystanie procka spada do niecałych 40%. Cytuj:
![]() skoro zmniejszajac jakosc animacji procek odpoczywa to problem nie lerzy tutaj w grafikach. poza tym to bylo by glupie bo grafiki to pliki a nie jakies polecenia dla procesora. a co do tego wyswielania tych 20k grafik to delikatnie mowiac jest to bezedura( ![]() ![]()
__________________
Chuck Norris też gra w Tibię. On ją nawet przeszedł. /About my Retired/Order of The Dreamers/Dziedzictwo Przodków//W "Bukowej Gościenie"/Bitwa na Grunwaldzkiej/ I shall strike down upon thee with great vengence and furious anger,
those who attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the LAW when I lay my vengence upon thee! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
eX Moderator
Data dołączenia: 19 10 2003
Lokacja: z zarzecza
Posty: 1,090
|
![]() 100% procka (niewazane czy Celeron 600MHz czy Athlon 3200+) zzera tylko pod winxp, pod 98 nie ma takiej sytuacji
kod klienta jest zwalony u mnie na D1000 GF2MX400 przy odpalonych 4 klientach moglem spokojnie grac na jednym z nich reszta to uh-makerzy podczas testowania odpalilem 9 klientow i zalogowalem sie na kazdym 5 FPS na kazdym z nich ale dzialalo kolejna sprawa kiedys bylo tak ze to procek odpowiadal za wyswietlanie grafiki 2D nie widzialem kodu klienta ale jest mozliwosc iz nadal w jakis sposob odpowiada on za jej wyswietlanie dlatego w niektorych przypadkach po wymianie karty graficznej na lepsza nie widac zwiekszenia ilosci FPSow
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
http://tibiaspy.com
Data dołączenia: 22 07 2003
Lokacja: Opole / Głuchołazy
Wiek: 44
Posty: 2,289
Stan: Na Emeryturze
Imię: Matkus
Profesja: Elder Druid
Gildia: Death Assassins
Świat: Secura
|
![]() Gremlink : Studio .NET ma to do siebie, że korzysta ze zwalonego pomysłu microsoftu pod tytułem .NET, który im zdeczko nie wyszedł. Te same programy pisane bardziej tradycyjnymi metodami działają o wiele lepiej.
Jeśli chodzi o klienta - wybacz, ale coś tu jest nie tak z optymalizacją. Jakim cudem Tibia ma u mnie po 40-60 fps, a quake 3 ma w 90-150. Chyba nie powie mi ktoś, że tibia jest bardziej skomplikowaną i mocożerną grą ![]() Co do obciążenia łącza - tu CipSoft już nie zrobił tak złej roboty. ![]() Co do doczytywania grafik - zapewniam, że nie jest to coś, co może zajmować tyle czasu. Plik tibia.spr nie jest skompresowany w żaden sposób, więc wczytanie nawet wszystkich grafik powinno trwać moment. Niestety prawda jest taka, że jak się bliżej przyjżeć klientowi tibii to faktycznie można dojść do wniosku, że cipowie nie umieją pisać programów. Tam nawet nie ma tak podstawowych elementów, jak listy dynamiczne. Plecaków max 15, bo tyle jest zaprogramowane. Osób na liście battle max 64, bo tyle jest zaprogramowane. max (no właśnie nie pamiętam ile) obiektów na krtace mapy, i jak rzucisz więcej to stare znikają, bo tak jest zaprogramowane (i nie ma to nic wspólnego z obciążeniem łącza!) Jeśli serwer jest napisany podobnie, jak klient, to odnoszę wrażenie, że przy tej samej mocy mógł by pomieścić z 50x tyle osób jednocześnie na serweie, gdyby ktoś lepszy się za to zabrał.
__________________
Najlepsza strona o Tibii - http://tibiaspy.com - jeśli nie znasz, to nie wiesz, co tracisz! Zarejestruj się na http://forum.tibiaspy.com - prowadź i oglądaj galerie, szukaj i udzielaj pomocy, rozmawiaj o Tibii i na każdy inny temat! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 03 03 2004
Lokacja: Wrocław
Wiek: 41
Posty: 31
Imię: Belgos Drake
Profesja: Elder Druid
Gildia: Draconians
Świat: Saphira
|
![]() Prędkość gry zależy od:
1. Procka - software rendering - badziewie i nigdy za dużo klatek nie będzie 2. grafiki - DirectX ( pewnie tak, coć nigdzie tego nei sprawdzałem choć może OpenGl ![]() Generalnie gry są tak pisane, że software rendering robi się do dupy a hardware działa dobrze. Do Tibii wystarczy już GeForce 2 ( tylko nie jakiś okrojony ) i 900MHz procesor z tym, że grafa jest dużo ważniejsza. Co do zużycia procka to tak jak pisano wyżej MAX FPS wymusza takie zużycie - swojego rodzaju benchmark. Ludzkie oko jest w stanie zaobserwować max 24klatki/sekunda. więc ustawienie, z drobną nadwyżką- np. 26 czy 28 w zupełności wystarcza, wyższe wartości są tylko marnowaniem mocy procka i są niezuważalne. Jeśli ktoś jednak twierdzi, że to nieprawda i widzi różnice w płynności między np. 26 a 40 klatek to może to go przekona - Eletronic Arts w C&C:Generals ustawił max 24 klatki i więcej gra nei wyciąga bo.. po co. Co do rozwiązania kwadracikowatego to jest to raczej jedno z nielicznych rozwiązań które mogą się tutaj sprawdzić - Ultima też jest kwadracikowa !!! - chodzi o to, że: - jest bardzo dużo graczy, któży generują duży ruch - są lagi Jakie są teog konsekwencje? Lagi nieumożliwiają operowanie na obiektach tylko na konkretnych lokacjach. Inaczej nigdy by w nic nie tarfiało. A duża ilość graczy zmusza do uproszczenia prakietów. Inaczej łącze by się zapchało. Dlatego klient komunikuję na zasadzie. Postac(nr postaci, pozyciaX, pozycjaY) - > fn_Ruch(nowaX,nowaY) coś w tym stylu. Dzięki temu procek serwera się nie zapycha. Animacje na ekranie są tylko miłym dodatkiem, a gra tak naprawde dzieje się jak w mudzie - na cyferkach i literkach. Nie ma co się dziwić nawet Anarchy online jest tak zrobione ![]() p.s. Tibia wygląda mi na napisaną w Delphi ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 03 09 2004
Posty: 217
|
![]() @MatKus być może klient jest tak zasobożerny, gdyż przejął większość przetwarzania informacji, celem zmniejszenia obciążenia łącza. Więc musi sobie wszystko poprzeliczać (ale i tak chyba im coś nie wyszło).
@ZuRu mi to nie wygląda na Delphi, chyba że to ktoś wybrał delphi do napisania tego na chybił trafił. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Użytkownik Forum
Data dołączenia: 14 09 2003
Posty: 131
![]() |
![]() @ZuRu, Tibia jest napisana w Visual C++, to, że dane przesyłane są w postaci "cyferek" jak to nazwałeś, to jest normalne, jak wyobraziłbyś sobie przesył informacji pod inną postacią?
Co do wymagań, które napisałeś, to karta graficzna nie odgrywa tutaj zbytniej roli, (po co ci akcelerator 3D w grze 2D?) FPS - ludzkie oko widzi ok. 25, ale przy grasz akcji (np. strzelanki, wyścigi, etc.) widać różnicę między 25, a 30, już powyżej raczej nie? Nie bez powodu PAL ma 25klatek a NTSC 30 (filmy są lepszej jakości) @Matfiej, nie przeczę, ale chodzi tu też o zależność jakości działania do mocy obliczeniowej maszyny. Na komputerze (przyjmijmy): Duron 1200, 128DDR działa z taką samą wydajnością, jak na: Athlon 2000, 512DDR Pominąłem Szybkośc Ramu i Bufor Procka, gdyż nie o to chodziło. A grafika, to jest wykorzystywana w b. małym stopniu, więc może być nawet jakaś Riva 16MB @Gremlin, Tibia była jako praca maturalna? WoW, skąd wyciągnąłeś to info? :-) Nie przeczę oczywiście, ale nawet mnie to zaskoczyło i zmniejszyło moje zdziwienie tak słabym klientem Podobny efekt zużycia całej mocy obliczeniowej zaobserwowałem przy wykorzystaniu swojego narzędzia do testowania wydajności sieci (najwięcej mocy obliczeniowej zawiera pętla odpalona jako osobny proces w tle) Aby dać innym programom pierwszeństwo przed Tibią, i uzyskać „więcej” zasobów systemowych, można obniżyć priorytet samej Tibii (w Win z serii NT): [Alt] + [Ctrl] + [Del], szukamy na liście Tibia*****, klikamy PPM (Prawy Przycisk Myszy), wybieramy „Ustaw Priorytet” i klikamy „Poniżej normalnego” Tibia stanie się programem o niższym priorytecie wykonywania, niż inne aplikacje, jednakże problem jej mocożerności pozostaje nadal Ostatnio edytowany przez Alchemiko - 28-10-2004 o 15:03. |
![]() |
![]() |