![]() |
Paladyn - wprowadzenie.
Wprowadzenie
Na poczatku - o co tu w ogóle chodzi. Paladyn jest wojownikiem świetnie wyszkolonym w uzywaniu wszelakich broni miotanych . Bronie miotane mozemy podzielić na jednoręczne - włócznia , nóż do rzucania , shuriken , kamień i śnieżka ;) Z broni jednoręcznych w sklepie kupisz tylko włócznie. Oraz oburęczne - łuk i kusza. Amunicję do łuku i kuszy kupujesz bez problemów w sklepach. Jak sama nazwa wskazuje bronie jednoręczne trzymamy w jednej ręce , do drugiej możemy wziąć tarczę. Bronie jednoręczne rozpadają się po kilku-kilkunastu-kilkudziesięciu rzutach. No i jeszcze jedno - trzeba je podnosić z ziemi po kazdym rzucie - koszmarnie upierdliwe, zwłaszcza jak potwór ucieka. Bronie dwureczne nie rozpadają się , ale nie strzelaja same - potrzebna jest do nich jakakolwiek amunicja. W grze mamy kilka rodzajów strzał i dwa rodzaje bełtów ( strzały do łuku , bełty do kuszy - nie pomylić się ). Strzały i bełty po wystrzeleniu zawsze znikają. I tu od razu dobra rada - specyfika walki paladynem wymaga dobrego łącza sieciowego. Jeżeli więc masz lagi i kicki bycie paladynem raczej nie jest dla Ciebie wskazane . Dlaczego - wkrótce wyjaśnię. U paladyna najszybciej rozwija się umiejętność walki z dystansu. Logiczne więc jest że powinien w walce używać broni dystansowych i w tym kierunku rozwijać swoje umiejętności. Niestety najlepsze z broni dystansowych są oburęczne i tym samym uniemozliwiają założenie tarczy. paladyn samotnie polujący na potwory ma więc bardzo słaba obronę. walczy więc odskakując od potwora i strzelając do niego z łuku bądź z kuszy. A gdy nagle połączenie zostanie zakłócone stoi jak pień czekając aż potwór dobiegnie do niego i zacznie go katować. Smutne ale prawdziwe - wszystkie śmierci mojej postaci z rąk mobów były spowodowane zakłóceniami łącza. Ale dość tych smutków - jeżeli masz łącze takie że Tibia śmiga aż miło i nie boisz się trudnych wyzwań - paladyn jest postacią stworzoną właśnie dla Ciebie. Pierwszy krok Zacznijmy więc od początku - przed wyjściem z rooka sprzedaj cały posiadany ekwipunek. Na mainie nie dostaniesz zań złamanego grosza a na rooku jest warty całkiem sporo. wyjatkiem jest Carlin sword - sprzedasz go w carlin za 115 ( chyba ) gp. Rooka staraj się przejść jak najszybciej , nie próbuj trenować dista ( tak w skrócie nazywa się umiejętność posługiwania się bronia miotaną - czyli dystansową ) bo na rooku skille rosną baaaardzo poooowooooliiiiiii. Więc wyszedłeś z rooka - co dalej? Masz kilkaset gp - powinno to wystarczyć na dwarven shield , brass legs , scale armor , viking helmet i jakąś broń - miecz , topór czy pałkę - jest to raczej obojętne. Oczywiscie linę przyniosłeś ze sobą z rooka - jeżeli nie - kup ją w pierwszej kolejności. Potem moze być Ci potrzebny szpadel. Magia Nastepnym miejscem jakie powinienes odwiedzić jest sklepik z czarami . Kup czar light. Dlaczego akurat light ? bo tylko taki przyda ci sie na 8 lvlu. Teraz słów kilka o zasadach panujących w swiecie Tibijskiej magii. Możesz rzucać czary jeżeli się ich nauczysz - a uczysz się ich za pieniądze w sklepach z czarami dla paladynów. Każdy czar wymaga określonej ilości many do rzucenia , levelu postaci i levelu magicznego. kilka słów o czarach i ich przydatności: light - 8 lvl , 0 mlvl , 20 many , 100 gp - Kup natychmiast find person - 8 lvl , 0 mlvl , 20 many , 80 gp - mozesz kupić light healing - 9 lvl , 1 mlvl , 25 many , 170 gp - Kup natychmiast magic rope - 9 lvl , 1 mlvl , 20 many , 200 gp - kup ( PACC) antidote - 10 lvl , 2 mlvl , 30 many , 150 gp , kup intense healing - 11 lvl , 2 mlvl , 40 many , 350 gp - Kup natychmiast levitate - 12 lvl , 3 mlvl , 50 many , 500 gp , przyda sie great light - 13 lvl , 3 mlvl , 60 many , 500 gp - Kup natychmiast Conjure Arrow - 13 lvl , 2 mlvl , 100 many , 450 gp - kup Haste - 14 lvl , 4 mlvl , 60 many , 600 gp - Kup natychmiast ( PACC) Food - 14 lvl , 0 mlvl , 120 many , 300 gp - nieprzydatny Magic shield - 14 lvl , 4 mlvl , 50 many , 450 gp , Kup natychmiast Light magic missile - 15 lvl , 1 mlvl , 120 many , 500 gp , przyda się albo i nie ( Runa ) Poison arrow - 16 lvl , 5 mlvl , 130 many , 700 gp , nie warto Fireball - 17 lvl , 5 mlvl , 160 many , 800 gp - przyda się ( Runa ) Destroy field - 17 lvl , 6 mlvl , 120 many , 700 gp , kup ( Runa ) Conjure bolt - 17 lvl , 6 mlvl , 70 many , 750 gp , nieprzydatny ( PACC ) Ultimate healing - 20 lvl , 8 mlvl , 160 many , 1000 gp , Kup natychmiast Desintegrate - 21 lvl , 8 mlvl , 200 many , 900 gp , kup (PACC )( Runa ) Heavy magic missile - 25 lvl , 3 mlvl , 280 many , 1500 gp , Kup natychmiast ( Runa ) Explosive arrow - 25 lvl ,10 mlvl , 290 many , 1000 gp , nie warto Invisibility - 35 lvl ,15 mlvl , 440 many , 2000 gp , kup Power bolt - 59 lvl ,14 mlvl , 800 many , 2000 gp , nie warto , chociaz na tym lvlu 2000 gp to nic....( PACC ) Paladynowi przybtywa 1 punkt many na 2 sekundy ( 30 mp / min ) a po promocji 1,5 many na 2 sekundy ( 40 mp / min ) Pierwsze hunty Teraz gdy jesteś już odpowiednio wyekwipowany ruszaj w drogę. Nie licz na to ze powiem Ci gdzie masz się udać . Nie wiem przecież w którym jesteś mieście. Ale korzystając z mapy respawnu zamieszczonej na tej stronie z pewnościa znajdziesz dla siebie odpowiednie miejsce. Mogę ci natomiast podpowiedzieć na co powinienes polować. Otóż twoim podstawowym łupem powinny stać się trolle. Dlaczego - poniewaz z trolli wypadają włócznie. Włócznia ( spear ) jest bronia dystansową a umiejętności ( skille ) w dystansie powinieneś rozwijać. Jeżeli więc z trolla wypadnie włócznia bierzesz ją do ręki zamiast miecza i naparzasz nią trolla. Potem podnosisz ją z ziemi i naparzasz ponownie. Potem znowu i znowu aż............. włócznia znika .... Niestety jednym z elementów letniego update'u jest fakt że wszelkie bronie dystansowe znikaja po ilustam rzutach. Może to byc kilka lub kilkadziesiąt rzutów. Wszystko zależy od przypadku. No ale wróćmy do trolli - pewnie zauważyłeś że oprócz skillu walki w dystansie wzrasta Ci skill w tarczy. Zapytasz po co? Przecież łuk i kusza - podstawowa broń paladyna jest dwuręczna? jest tak że skill w tarczy zawsze się przyda. Nawet gdy walczysz łukiem lub kuszą to gdy masz tarczę i sytuacja tego wymaga możesz odłożyć broń , założyć tarczę , przełączyć się na tryb def i wtedy otrzymujesz znacznie mniejsze obrażenia. Wróćmy do naszych trolli - wiesz juz jak je bić , odbyłeś kilka szczęśliwych wypraw , zdobyłeś kilkaset gp , nabiłeś pierwszy lvl magiczny - kupuj czar leczacy - light healing. Jeżeli dalej bijesz trolle - slille i levele rosną , ale rosna powoli. Może nadszedł czas aby zapolować na coś innego? Co dalej? Zasada jest taka - do ok 40 dista nie warto polować z łukiem bądź kuszą , za duzo strzałów jest niecelnych. Co więc robić ? Trenować. Z kazdego huntu przynoś ile możesz włóczni. Jak uzbierasz 100 lub wiecej i masz kolegę sorcerera poproś go o postawienie ghoula ( lub monka - na początku ghoul wystarczy). O co tu chodzi - sorkowie moga summonowac ( tworzyć , stawiac ) potwory - a ty mozesz atakować takiego potwora nie narażając się na odwet z jego strony. Dlaczego ghoul ( monk ) - bo te potwory leczą się. Na poczatek wystarczy ghoul i dwa raty badź bugi które wyciagniesz z jakiegoś spawnu - ty atakujesz ghoula i rosnie Ci dist a raty atakują Ciebie i rosnie Ci tarcza. Jak nie masz kolegi sorcerera a masz znajomego któremu możesz zaufac to robicie tzw. "party" i atakujecie się nawzajem. Tylko się nie pozabijajcie! Dlaczego zaufany kolega - bo tworzenie 'party" z nieznajomym może być obarczone pewną dozą ryzyka - będąc w party możesz bezkarnie zabić swojego "party-nera" , więc trenowanie w ten sposób z przygodnie poznanym osobnikiem może zakonczyć się w Świątyni. A jak nie masz nikogo komu mozesz zaufac - cóż , życie jest okrutne - szoruj na trolle i skilluj....... Teraz słów kilka na temat ekwipunku: Właściwie palkowi super hiper full wypas eq potrzebny nie jest. Walcząc z dystansu zbiera niewiele hitów. Niezbędne za to sa Boots of Haste - warto je zacząć nosić od około 30-35 lvlu. Od tego lvlu całkowicie wystarcza crown set - lepszy sprzęt to juz ekstrawagancja. Cos o skillach - pełna dowolność. Miejcie sobie takie skille z jakimi wam dobrze. Jak uznacie że sa za niskie - trenujcie. W końcu gra jest dla Was , czy Wy jestescie dla gry? Na co polować ( solo ) - na poczatku na powolne potwory nie posiadające umiejętności ataku z dystansu. Trolle , Rotwormy , Ghoule , Cyklopy , Minotaury ciut później (od około 15 lvlu ) - Dwarf guardy , Mino Guardy ( pojedyncze spawny) Slimy troche później ( od około 20 lvlu ) -Dwarf guardy , Mino Guardy, scaraby , Mumie , Demon skeletony duzo później ( od około 30 lvlu ) - Dragi , jeszcze trochę później - Giant spidery , Necromanci , Dragon lordy później - to juz wtedy dawno zapomnisz o tym poradniku.... na co uważać - wszelkie potwory bijace z dystansu. bardzo niebezpieczne sa huntery i mino archery - potrafia walnąć combo 3-4 hity po 50-60 hp naraz. Beholdery - poniżej 20 lvlu raczej nie podchodź. Dragi - combo za 300 hp jest rzadkie ale możliwe. Nie chcesz - nie czytaj W tym momencie przestaję prowadzić cię za rączkę i pozwolę sobie na przedstawienie kilku moich teorii na temat skillowania i dalszego expienia dla paladynów. Po pierwsze - musisz wiedzieć że polując samotnie można łatwo polec. Wystarczy lag , lub dwa kroki nie w tą stronę co trzeba i po tobie. Dlatego zawsze sprawdzaj respawn potworów przed rozpoczęciem polowania - wyszukaj drogi ucieczki , zapoznaj się z niebezpiecznymi miejscami. Nawet jak znasz już respawn wypada sprawdzić czy tam gdzie zaplanowałeś drogę ucieczki nie szlaja się jaiś mob - po tym updacie zdarza się to dosyć często. Gdy polujesz z blokerem - jest znacznie łatwiej - bloker ( zazwyczaj knight z wysokim shieldingiem ) blokuje moba a ty tłuczesz go z dystansu. Pamiętaj przy tym ze nawet dobry kumpel może w takiej sytuacji ukryć przed Tobą co cenniejszy łup. Dlaczego trolle a nie gobliny? Z goblinów wypadają małe kamyki ( small stone ) którymi także możesz naparzać we wrogów. Jednak kamyki mają tak mały atak, że musisz juz mieć niezłe skille abyś trafił w kogokolwiek na początku. Przy 70 dista na goblinach kamyków ubywa - więcej się niszczy niż mozna wylootować. Mimo wszystko na gobliny chodzić warto - nawet z mieczem po to aby nazbierać sobie trochę kamieni. Wg moich obliczeń plecak kamyków ( 2000 sztuk ) powinien starczyć na 16 godzin treningu. Łuk czy kusza - odwieczny dylemat paladyna. Bolty sa droższe ale znacznie skuteczniejsze niż strzały. Według moich doświadczeń "czyszczę " to samo expowisko ( około 10k expa ) za pomocą 400 strzał lub 250 boltów. W sumie wychodzi na to samo - podobny koszt i podobny łup. Jednak polowanie strzałami trwa dłużej i skill w dystansie wzrasta nieco więcej niż gdybym używał boltów i kuszy ( około 20 % różnicy ). Jeżeli jednak musisz strzelać aby szybko zabić - tylko kusza. |
Jakbyś to ładnie poodzielał kolorkami, nagłówkami to by było 10/10, takto: 9/10 :)
|
Guardy od 15 lvla? Raczej mnie to nie przekonuje. Może pojedyncze w cave'ach z soldami, ale żeby normalnie expić w kopalnii na poziomie z samymi guardami trzeba mieć 20+ lvl.
|
Jak masz dobrego dista, i wysoki magic level, to z GFB i UH możesz iść na duże ilości guardów (zgadzam się z autorem).
ripper, czy ty kiedykolwiek miales paladina? Ja się właśnie zaczalem tyczyc do tego poradnika, mam juz 8 level (wlasnie wyszedlem z rooka). |
poradnik fajny ale zanim zostanie przeniesiony to przydalo by sie go jeszcze dopracowac:
- dodaj obrazki - postaraj sie zeby byl bardziej przejrzysty [pogrubienia itp.] - Cytuj:
- czary moglyby byc w tabelce a na koniec kilka slow od Ogorka: ;) Cytuj:
|
wlasnie wnosi bo jest opisane po update,a stare poradniki sa troszke nieaktualne
|
Hmm...mi sie bardzo podoba...tylko guardy od 15 lvl bym odradzil...predzej catedre...a tak to ok....no i jeszcze obrazki(ktos wspomnila wyzej) mogly by byc ale nie musza (ulatwieniem dla newbie bylyby obrazki broni o jakich pisales)
|
Mam 15 lvl i skile 60/45 i expie na rotach bo mam lagi i kicki:)
|
Cytuj:
|
Cytuj:
Poradnik wydaje się być dobry, chociaż nie przeczytałem całego, ale na pierwszy rzut oka nadaje się do przeniesienia. |
Poradnik nawet fajny, ale niepodoba mi się sekcja magiczna.
*Antidotum kup?? a nie kup natychmiast?? *Great light Kup natychmiast?? Moze i przydatne ale zwykły light w zupełności wystarczy, ja bym dał kup. *Conjure Arrow kup?? Przecież to jeden z najważniejszych czarów dla pala, dzięki niemu gromadzisz strzały na expienie. No i tyle z tych błedów, reszta poradnika cool :) |
Odpowiedzi na pytań kilka:
Dlaczego dwarf guardy od 15 lvlu? Miałem na mysli pojedyncze spawny , paladyn na tym lvlu widząc guarda nie musi uciekać z krzykiem:-) Dlaczego great light "kup natychmiast" - bo wreszcie ( dzięki ostatniemu update'owi ) została ostatecznie IMHO rozwiązana sprawa światła dla paladyna. Teraz 60 many to 2 minuty dla postaci bez promocji a czar działa około 10 minut. No i ma bez porównania wiekszy zasięg niż light. Co do "conjure arrow" - jakoś nie mam "serca" do stania pod depot i robienia strzał. Zwłaszcza teraz gdy na strzały zużywa się soul pointy. Owszem , czar może się przydać jako rezerwa w chwili gdy strzał zbraknie na expowisku. Antidotum - może faktycznie "kup natychmiast". Czar przydaje się zwłaszcza na niskich lvlach gdy utrata zycia od trucizny może nieźle namieszać. Z drugiej zaś strony "exura" za 25 many może przywrócić więcej życia niz straciłbyś od trucizny. |
Bardzo fajny poradnik. Chodź chciałbym podkreślić, że jeśli zamierzasz osiagnąć hlvl to lepiej i tak samemu to wszystkiego dojść.
A co do skilli jako osoba ktora ma 108 dystansa polecam trening, są podzielone zdania na ten temat osobiście trenowałem do 95 dysta 90% uznawała to za głupote lecz teraz gdy dragon pada na 8-13 boltów a co za tym idzie znacznie zmniejszył się koszt huntu (bo 1 bolt =3 gp) już nie mówie że przykładowy smoczek pada znacznie szybciej i co za tym idzie tracimy znacznie mniej życia obniżając również koszt naszego hunta:) Co do shieldinga uważam że palladyn bez 70 shielda który da się stosunkowo szybko wbić jest niczym. Niechce nawet wspominać kiedy to shielding ratował mi życie przed behemotami, demonami, a nawet gdy musiałem blokować faraona (które naparzają bardzo ostro:P:) Hm no może jeszcze dopisze że potwornie warto używać life ringów i jeśli masz na to tylko kase powinien być gdzies od 40 lvlu założony non stop jeśli jesteś w grze w tej kwestii update bardzo pałkowi pomógł bo można latać z life ringiem i robić hmmki (które polecam magazynować lub gdy nie mamy na to finansów sprzedawać bo rozsądnych cenach), kiedyś za hmmki do mlvl liczyło sie 60 many a nie 70 a aktualnie liczy całość zużytej many czyli 280!!!. Takie statystyki jeszcze odemnie udawadnijące że warto inwestować z lr i mlvl: bp hmm z shopa bodajże 2.5k (sorry jeśli się myle ale nigdy run z shop nie kupowałem:P:) bp hmm z mfów wychodzi 2.8k bp hmm z lr wychodzi - 2.25 lra czyli 2025 gp w czasie 45-46 minut, tak więc nie dość, że daniej niż w sklepie to dodam że kazdy plecak hmmkow daje nam 5600 many. Ja aktualnie mam 30% do 24 mlvl i naprawde chwale sobie to że siła szczególne sd jest mocniejsza może tak na low lvl to nie wychodzi ale potem będąc na demonach bedziecie sobie chwalić, że macie taki mlvl. A tak jeszcze mi się nudzi to dodam, że tak naprawde pure treningu zaliczyłem naprawde stosunkowo mało poprostu bo dużo dysta i shielda wleciało jak sobie expiłem ze spearami w zamku koło ab/senji/foldzie już nie mówie ile to ja kasy wytargałem:P Chodż teraz speary się niszczą no ale trza kabinować, żeby coś osiągnać. No by było chyba wszystko co wam moge zdradzić i tak naprawde polecam dochodzenie do wszystkiego samemu a czytanie jedynie statystyk co i jak się opłaca bo nawet sobie nie zdajecie jak bardzo wbląd wprowadzają was "poradniki" sam doszedłem jak zdobywać dystans szybko bo nawet o 20-25% szybciej w tym samym czasie co czasie co przecietny kowalski. Więc testujcie , sprawdzajcie itd. Miłej gry i zabawy w testowaniu. BTW: Szukam providerów run sd/uh/explo/hmm kontakt w tibii prosze:P |
Poradnik bardzo ładny. Tyle!
PS:Skill szybciej rosnie jak bije z wloczni czy moze strzalami z luku? |
Poradnik b. dobry. ;)
Mam jedno pytanko. ;p Jak gram paladynem tak, żeby na 30~ lvlu mieć ponad 70 dista? ;p Bez trenienia oczywiście :confused: |
Cytuj:
Przed Tiquanda update brałem włócznie i chodziłem na larwy. Włócznie się nie łamały a larwy nie uciekają - nie ma problemu ze zbieraniem włóczni po całym spawnie. Teraz na kilkugodzinny hunt połączony z treningiem trzeba taszczyć włócznie w lootbagu... |
Heh, ok :P No to może tak, mam 28 dista i 30 shielda - dużo z miecza trolle biłem . :D Na czym mogę trenić (chodzi o potwory)? Bo nie mam kolegi sorca/druida, który postawiłby monka/ghoula. Gram na Nebuli - jak ktoś jest chętny to może postawic monka. xD
Z góry thx. -Diam~ |
:)
Poradnik mi sie podoba:) tylko mam jedna wątpliwość co do dwarf guardów. Napisałeś że mozna na nie chodzić solo od 15 lvl, ja bym sie bał ponieważ jak Cię złapią 2-3 guardy to masz darmowy tp do świątyni. Ja bym polecal jednak od 20~ ponieważ na 15 lvl niemozna uzywać teraz exury vity. Reszta spoko.
|
Dobra , o guardach zmieniłem.
|
Poranik zajefajny [9,5/10] :)
Aczkolwiek, popraw: - Duże litery na początkach zdań, - Kropki na ich końcach - "ogonki" przy "ć", "ś" itd. - i ostatnie : Cytuj:
Chyba "rośnie ci Shielding"... Ale ogólnie GOOD JOB !!! :D P.S.Jeśli poprawisz te błędy stylistyczne ( które ci wskazałem ) to od razu będzie się o wiele lepiej czytać ten poradnik. |
Wszystkie czasy podano w strefie GMT +2. Teraz jest 11:29. |
Powered by vBulletin 3