Zobacz pojedynczy post
stary 07-10-2004, 22:16   #1
Khan
Użytkownik Forum
 
Khan's Avatar
 
Data dołączenia: 22 08 2004
Lokacja: Brzydgoszcz, Fordograd
Wiek: 37

Posty: 1,317
Profesja: Knight
Świat: RL
Domyślny Khan przedstawia potęga Painta

UWAGA z 10. 02. 2007: Część obrazków zostala usunięta z serwera Imageshack.us, w związku z czym, poniższa wersja poradnika jest NIEKOMPLETNA! Naprawioną i uzupełnioną wersję znajdziesz na: http://khan1987.republika.pl/paint.html


Witam.
Często dostaje zapytania o treści "W czym wy to rysujecie?". "Jakim programem tworzycie?", "Skąd mam ściągnąć..." itp. Odpowiedź jest jednoznaczna: MS Paint. Postaram się zaprezentować jak przy pomocy tego prostego edytora wyczarować dowolny upragniony przez nas rysunek.

1. Prolog
Zacznijmy od drobnego tutoriala i pokozania na co stać nasz kochany edytor.

1.1. Narzędzia
Najpierw Przybornik, czyli zbiór tych, na pierwszy rzut oka, niewinnych ikonek.

1.1.1 Zaznacz
Guzik "Zaznacz" znajdziemy u góry Przybornika. Występuję pod postacią zaznaczania prostokąta, jak i zaznaczania dowolnej figury.

Teraz pora na sztuczki.
Sztuczka 1: Masowe kopiowanie i smugowanie

Zaznaczamy obrazek:


Jeśli przytrzymamy CTRL i przesuniemy, otrzymamy kopię. W ten sposób możemy oszczędzić mnóstwo czasu. Szczególnie przy kopiowaniu wielokrotnym jednego obrazka.


Jeśli natomiast przytrzymamy SHIFT i przesuniemy, obraz sam się zacznie kopiować tworząc 'smugę'.


Sztuczka 2: Koloryzacja*
*wymaga dodatkowego programu koloryzującego.

Wybieramy sobie obrazek:


Następnie zaznaczamy w nim dowolny obszar.


Na zaznaczony fragment klikamy PMB i wybieramy 'Kopiuj do...'. Otrzymujemy osobny plik z fragmentem.


Koloryzujemy fragment, używając dodatkowego programu. (np. ACDsee):


Wklejamy do starego pliku, w miejscu gdzie dany fragment być powinien.


Efekt sami widzicie.
Jak więc widać opcja 'Zaznacz' bardzo się przydaje przy pracy z większymi rysunkami.

1.1.2 Gumka
Niektórzy pewnie twierdzą, iż Gumka to mały zbędny kwadracik służący do czyszczenia małych obrazków. Mylą się. Gumka to najpotężniejsze narzędzie grafika.

Sztuczka 1: Powiększenie gumki
Wystarczy przytrzymać klawisz '+', aby nasza mała gumka urosła w siłę. Teraz już nikt nie będzie narzekał na jej rozmiar.


Sztuczka 2: Zamiana kolorów
Bardzo ważny trik! Przyjmijmy, że mamy pewien żółty napis, który chcemy aby stał się czerwony.


Jak widać jest tu sporo literek. Zabawa z 'Kubełkiem' jest więc bardzo czasochłonna. Wykorzystujemy więc 'Zamianę kolorów'.
Najpierw zaznaczamy jakie kolory będziemy używać. Jako kolor 1 wybieramy ten, KTÓRY chcemy zmieniać. Na kolor 2 bierzemy ten, NA KTÓRY chcemy zmieniać.
Bardzo wskazane jest używanie 'Pipety', co pozwoli nam pobrać próbkę koloru żółtego.


Ostatecznie powinnismy otrzymać:
Zółty jako kolor KTÓRY zmieniamy
Czerwony jako kolor NA KTÓRY zmieniamy


Teraz po prostu przejeżdżamy przez napis trzymając PMB. Kolor zółty zostanie zamieniony. Pozostałe pozostaną nietknięte.


W ten sposób można uzyskać wiele fajnych efektów. Jeśli zalerzy nam na szybkim pokolorowaniu literek zwiększamy gumkę (Sztuczka 1) i jednym pociągnięciem PMB sprawa jest załatwiona.


Jak widać gumka przydaje się nie tylko w mazaniu co i w kolorowaniu. To bardzo ważna umiejętność! Polecam!

1.1.3 Kubełek
Kubełek z farbą służy nam do zamalowywania dużych obszarów tego samego koloru. Po wprowadzeniu 'Powiększenia gumki' i 'Zmiany koloru' traci jednak praktyczne zastosowanie. Przydaje się jedynie przy potrzebie błyskawicznego zamalowania obszaru.


1.1.5 Pipeta
Pobiera kolor. Przydaję się, gdy kolor na którym pracujemy nie występuje w palecie standardowej. Razem z 'Gumką' jest w stanie zdziałać cuda.


1.1.6 Lupa
Bardzo przydatne urządzenie, którego zastosowania chyba nie trzeba tłumaczyc. Pozwala korzystać ze skal: 100%, 200%, 600%, 800%.


Sztuczka: Powiększenie 400%
Czasem przydaje się powiększenie 400% niedostępne w menu wyboru skali. Aby je aktywować wybieramy:


1.1.7 Ołówek
Podstawowa broń Pixelartystów.


Sztuczka 1: Miniatura
Przy rysowaniu w większej skali przydaje się widzieć na bierząco jak dany obiekt wygląda w pomniejszeniu. Po to powstała opcja miniatura:


By włączyć tę opcję ustawiamy skalę na 600% lub 800% i wybieramy:


Sztuczka 2: Siatka
Siatka pomaga przy rysowaniu w dużej skali.


By włączyć tę opcję ustawiamy skalę na 600% lub 800% i wybieramy:


Sztuczka 3: Zwiększenie grubości
Dzięki klawiszowi '+' 'Ołówek' może zacząć działać jak 'Pędzel'.


1.1.8 Pędzel
Służy do rysowania konturów.


Sztuczka: Zmiana grubości
Podobnie jak przy 'Gumce', przy pomocy klawisza '+' możemy regulować grubość pędzla.


1.1.9 Aerograf
Narzędzie to stanowi symulator sprey'u. Heretycy twierdzą, iż nadaje się jedynie do rysowania śniegu i dymu.


Sztuczka 1: Zmiana promienia
Podobnie jak przy 'Gumce', przy pomocy klawisza '+' możemy regulować poledziałania aerografu.


Sztuczka 2: Efekt krwi
Aby uzyskać efekt zbruzgania krwią najpierw stosujemy kilkukrotnie aerograf. Zaczynamy od dużego promienia i ciemnego odcienia czerwieni. Następnie stopniowo zmniejszamy promień i rozjaśniamy odcień.


1.1.10 Linia
To urządzenie pozwala rysować idealnie prosre linie. Bardzo przydatne.


Sztuczka 1: Zmiana szerokości
Podobnie jak przy 'Gumce', przy pomocy klawisza '+' możemy regulować szerokośc linii.


1.1.11 Krzywa
Pozwala rysować pojedyncze lub podwójne łuki. Rzadko używane, ze względu na niską precyzję.


Działanie:
1. Rysujemy zwykłą linię.

2. Chwytamy za linię i przeciągamy by utworzyć pierwszy łuk.

3. Jeśli chcemy zakończyć klikamy jeszcze raz w miejscu gdzie puściliśmy przeciąganie. Jeśli chcemy rysować dalej chwytamy i przeciągamy kolejny fragment.


Sztuczka 1: Zmiana szerokości
Podobnie jak przy 'Gumce', przy pomocy klawisza '+' możemy regulować szerokośc linii.

1.1.12 Łamana
Kolejny nieużywany bajerek. Pozwala rysować łamane zamknięte, z możliwością automatycznego pokolorowania ich.


Działanie:
1. Rysujemy 1 lnię:

2. Poprzez kliknięcia w inne miejsca powstają kolejne linie:

3. Gdy wybierzemy inne narzędzie łamana sama się zamknie i jeśli chcemy to także pokoloruje:


Sztuczka 1: Zmiana szerokości
Podobnie jak przy 'Gumce', przy pomocy klawisza '+' możemy regulować szerokośc linii.

1.1.13 Figura
Występuje pod trzema postaciami. Pozwala rysować daną figurę, a także jesli chcemy pokolorować ją.


Sztuczka 1: Masowe czyszczenie
Ustawiamy tryb rysowania na 3 i rysujemy dużu prostokąt. Efekt jest taki jak przy działaniu dużej 'Gumki'.


Sztuczka 2: Zmiana szerokości
Podobnie jak przy 'Gumce', przy pomocy klawisza '+' możemy regulować szerokośc linii.

1.2. Kolory
Zbiór kolorów to oczywiście jedynie zestaw podstawowy. Każdy szanujący się rysownik musi opanować sztukę tworzenia własnych palet.

1.2.1 Tworzenie koloru
Aby stworzyć własny kolor znajdujemy na dole paletę:


Klikamy dwa razy na kolorze który chcemy zmienić i tym samym pojawia nam się taka oto plansza:


Klikamy na przycisk 'Definiuj kolory niestandardowe' by dostać się do głównej bazy barw:


Zmieniamy barwę przesuwając czarny krzyżyk:


Klikamy 'OK'. Nasz kolor pojawia się w palecie:


1.2.2 Przykład palety
Do rysowania będziemy potrzebowali różne odcienie używanych barw. Musimy dokładnie dobrać odcienie. Ponadto musimy pamiętac, że jeśli otworzymy nowy plik nasza paleta zostanie usunięta i zastąpiona standardową.
Przykład palety:


2. Pierwszy rysunek
Teraz wykorzystajmy nasze nowonabyte umiejętności i narysujmy coś. Może jakiś miecz?
2.1. Szkic
Zaczniemy od konturów.

2.1.1 Kontur
Rysujemy Kontur miecza wykorzystując punkty (1.1.8) (1.1.9) (1.1.10) (1.1.11):


Tworzymy symetryczną drugą połowę wykorzystując punkt (1.1.1. Sztuczka 1):




Znów obrabiamy kontur korzystając z punku (1.1.8):


2.1.2 Kolor
Ten punkt polega jedynie na przygotowaniu kolorów i wstępny pokolorowaniu objektu. Wykorzystujemy punkty (1.1.2. Sztuczka 2) oraz (1.1.3)


2.1.3 Cieniowanie
To dość trudny punkt. Musimy odpowiednio dobrać odcienie i pokolorować krawędzie przedmiotu. Standardowe cieniowanie neutraline usytuowanego obiektu przewiduje światło od przodu. Oznacza to, iż staramy się pozostawiać środek jasny, a brzegi ciemne.
Uwaga: Przy ostrzach najczęściej bywa odwrotnie.
Faza 1:

Faza 2:

Faza 3:


2.1.4 Bajery
Miecz jest praktycznie skończony. Teraz można wybrać efekty specjalne jak poświata, czy ogień. My dodamy ofekt zakrwawienia.

Działanie:
1. Tworzymy Kontur wykorzystując punkt (1.1.2. Sztuczka 2)

2. W tym czasie traktujemy nasz miecz sprejem tak jak nakazuje punkt (1.1.9. Sztuczka 2)

3. Teraz wklejamy na to nasz kontur. Kolor pierwszy musi być taki sam jak kolor konturu. Ponadto należy wybrać tryb przezroczysty. Powinno nam się pojawić coś takigo:


Teraz pozostaje jedynie pozbyć się zielonego tła, tak jak w punkcie (1.1.3) i gotowe:


3. Podsumowanie
Mam nadzieję, że ten artykół przyda się początkującym Paintartystom i być może pozwoli nauczyć się czegoś tym, ktorzy rysują już od dość dawna.
Przedstawiłem większość teorii. Teraz by osiągnąć mistrzostwo pozostaje jedynie praktyka, praktyka i jeszcze raz praktyka.

Pozdrawiam wszystkich miłośników Painta.

Ostatnio edytowany przez Khan - 10-02-2007 o 15:36.
Khan jest offline   Odpowiedz z Cytatem

PAMIĘTAJ! Źródłem utrzymania forum są reklamy. Dziękujemy za uszanowanie ich obecności.