Zobacz pojedynczy post
stary 04-05-2009, 22:39   #1
Voniek
eX Moderator
 
Data dołączenia: 24 09 2006

Posty: 1,273
Domyślny PvP w zbliżeniu.

W ubiegłym roku, dwie główne kwestie zostały oddane do publicznej dyskusji: system PvP i kary śmierci w Tibii. CipSoft poprosił graczy o ich opinię na te dwa tematy, aby wyrazili co im się podoba, a co nie. Wiele osób wzięło udział w tych dyskusjach i przekazało cenne opinie wymieniając wady i słabe punkty oraz zaproponowały pomysły na zmianę sytuacji na lepsze.
W artykule poniżej przedstawiony jest fragment wewnętrznej dyskusji. CipSoft chce przedstawić cele na najbliższą przyszłość i pokazać, jak trudne jest czasem osiągnięcie kompromisu. Zapewne każdy słyszał już i zmianie systemu PvP i kar śmierci ze względu na ich bliski związek. Ten artykuł będzie dotyczył pierwszego zagadnienia, ponieważ drugie zostało rozwiązane wraz z wejściem wiosennej łatki.

Solidna Podstawa

Dość wcześnie w publicznej dyskusji na temat systemu PvP okazało się, że opinie dotyczące aktualnej sytuacji PvP są podzielone wśród graczy. Nie było to zaskoczeniem, ponieważ każdy świat PvP jest w jakiś sposób wyjątkowy oraz osobiste odczucia mają ogromny wpływ na punkt widzenia. Dla wielu graczy system PvP jest ważną część Tibii. To częste połączenie z takimi odczuciami jak dreszcz emocji, podniecenie czy po prostu zabawa.
Istnieją różne motywacje do walki PvP. Oto kilka z nich, wybranych podczas publicznej dyskusji: wyzwanie, konkurencja, prestiż, przyjaciele, ale także władza, zemsta, rabunek, strata poszkodowanego lub zazdrość. Mając na uwadze, że wielu graczy podkreśliła znaczenie zasady ”Zabij każdego, zawsze i wszędzie!”, było też kilku graczy, którzy zapytali o więcej ograniczeń.


Na kilku światach PvP wydaje się, że reguły Tibii zostały zapomniane i zaniedbane. Wielu graczy cierpii ucisk innych, którzy są bardziej skuteczni i często zorganizowani w grupy i sieci. W lutowej ankiecie, prawie 43% wszystkich wyborców powiedziało, że ich zdaniem uciśniony gracz nie może sobie poradzić z taką sytuacją. Tylko 7% wyborców uznało siebie za agresorów. Jednak duża część władzy często skupiana jest w rękach małych grup, a tym samym pozwala im nękać dużą liczbę osób lub nawet całe serwery.

CipSoft docenia różnorodność opinii jakie otrzymał. Z różnych perspektyw, stanowisk i motywacji stanowiły solidną podstawę do wewnętrznych dyskusji i zrozumienia problemów.

Wewnętrzna Dyskusja

Członkowie CipSoftu z różnych wydziałów wzięli udział w wewnętrznej dyskusji, która była kierowana przez zespół zarządzania produktem. Uczestnicy mieli różne doświadczenia z PvP. Niektórzy z nich padli już ofiarą zabójcy i nadużycia władzy kilka razy, niektórzy z nich naprawdę lubią PvP, a niektórzy nawet sami zabijają innych graczy. Przed rozpoczęciem szczegółowej dyskusji, CipSoft koncentrował się na określeniu celów, jakie chciał osiągnąć wraz z ponowną oceną systemu PvP. Zostały one przeznaczone na przewodników dyskusji. Aby określić cele, członkowie musieli najpierw odpowiedzieć na podstawowe pytanie dot. światów PvP: Jakie miejsca powinny być, czy raczej, czy powinno ich nie być?

Zabijanie innych graczy jest dozwolone na serwerach PvP i jeśli zostanie tam stworzona postać należy być świadomym, że istnieje ryzyko śmierci z rąk innego gracza. Jednak światy PvP nie powinny być miejscem gdzie zabijanie jest najważniejsze, gdzie ucisk innych graczy i nadmierne zabijanie są na porządku dziennym. System czaszek ogranicza graczom zabijanie w pewnym stopniu tak, aby nie wydostać się spod kontroli. Ponadto, fakt ten jest wyraźnie stwierdzony w komentarzu do ogólnych zasad, że w Tibii: „Nie powinieneś używać mocy swojej postaci do uciskania słabszych i grania według własnych zasad”.



Definiowanie Celów

Tibia to gra, inaczej mówiąc rozrywka. Uczestnicy powinni korzystać z czasu, jaki poświęcają na Tibię. Jest to dość niepokojące, kiedy się słyszy, że coraz więcej uciśnionych graczy myśli o opuszczeniu gry lub że już ją opuścili, ponieważ nie mogli dłużej cieszyć się grą. Jak więc osiągnąć równowagę pomiędzy PvP - wyzwaniem i PvP, które jest sprawiedliwe i nie otwiera drogi do nadużyć, tak, jak jest teraz?

Cele musiały obejmować wszystkie te aspekty i wreszcie wyznaczono wytyczne dla ponownej oceny tibijskiego systemu PvP:

1. Zmniejszenie możliwości ciemiężenia innych
Jak już wspomniano, system PvP pozostawia aktualnie zbyt wiele możliwości na zabranie komuś wolności i życie według własnych zasad. To nie powinno być możliwe, gdyż przez to można zniszczyć całą zabawę.

2. Zmniejszenie frustracji spowodowanej śmiercią postaci
Śmierć ma być bolesnym doświadczeniem, czymś, co długo się zapamięta. Jednakże, jeśli poziom frustracji jest zbyt wysoki, łatwo przewidzieć negatywne konsekwencje. Może ona przestraszyć graczy lub może zachęcić do użycia nielegalnych narzędzi, aby nadrobić utracony czas. Ponadto, im więcej traci się z chwilą śmierci, tym bardziej gracze boją się o swoją postać. Jeśli ktoś przez cały czas grozi śmiercią, gracz po prostu ulega presji agresora i poddaje się jego woli, gdyż nie chce nic stracić.
Wraz z wiosenną poprawką obniżono kary śmierci i zmieniono system błogosławieństw. Jak dotąd wydaje się, że redukcja ta była wyważona, ponieważ prawie 69% wszystkich graczy, którzy wzięli udział w naszej ankiecie polubiło nowy system.

3. Zmniejszenie agresji
Już sondaże pokazały, że atmosfera w Tibii jest uważana przez wielu graczy za agresywną. Widać tutaj potrzebę działania, ponieważ CipSoft chce zapewnić zabawną i unikalną grę oraz pozytywne doświadczenia. Agresywni gracze wydają się być bardziej zaangażowani w destrukcyjne zachowania i łamanie zasad, które są istotne, gdyż mają na celu zmniejszenie agresji. Można to przeczytać w komentarzu do ogólnych zasad: „Jeśli destrukcyjne i agresywne zachowanie wobec innych sprawia, że czujesz się dobrze, nie jest to miejsce dla ciebie.”

4. PvP powinno być emocjonującym i sprawiedliwym wyzwaniem
CipSoft chce utrzymać zabawę i rozrywkę w PvP, z emocji, które uruchamiają się podczas bitwy, w której nie wiadomo, czy dana postać pozostanie przy życiu, czy też nie. PvP nie powinny być jak przysłowiowa ‘bułka z masłem’, to musi być trudny system, do którego potrzeba pewnych umiejętności. Dodatkowo walki PvP powinny być sprawiedliwe. Środki na oszustów pomagają osiągać ten cel, gdyż istnieją gracze, którzy używają nielegalnego oprogramowania do niesprawiedliwej walki PvP. Gracze używają ich, ponieważ nie posiadają dostatecznych umiejętności potrzebnych do uczciwej walki PvP. Prędzej czy później system CipSoftu go wykryje.

5. Inne alternatywy i dodatkowe opcje
Jeśli ktoś gnębi gracza i nie ma sposobu, aby uniknąć takiej sytuacji, to prędzej czy później gracz będzie musiał się poddać. Alternatywy i dodatkowe opcje oferują drogi wyjścia. Dla graczy, którzy są zainteresowani pomiarem siły z innymi, wojny lub tryb pojedynku byłyby przydatne. Takie tryby powinny być oparte na wzajemnym porozumieniu. CipSoft nie chce ograniczać swobody PvP na normalnych światach PvP za bardzo, więc zapewnienie alternatyw jest również ważnym celem. W związku z tym, nowe typy serwerów oraz regulowanie scenariuszy PvP jest interesującą opcją wartą rozważenia. Ogólnie rzecz biorąc, można również zaoferować więcej sposobów spędzania czasu w Tibii i zapewnić większą różnorodność celów, które nie są związane z PvP.

6. Tibia to trudna gra, niech tak zostanie!
Niezależnie co ma być zmieniane, to jedna z najważniejszych maksym do zapamiętania. Tibia to wyzwanie i będzie nadal wyzwaniem w przyszłości.

Jak można sobie wyobrazić, znalezienie kompromisu jest czasem trudnym zadaniem. Zawsze jest różnica w opiniach między pracownikami CipSoftu, nawet jeśli każdy z członków ma ten sam cel. Aby rozwiązać wszystkie problemy, każdy temat zostały szczegółowo omówiony, a to wykracza poza zakres tego artykułu. Dlatego wybrane zostały przykłady, aby pokazać, że czasem wady i zalety likwidują się nawzajem.

Poprawić Exivę czy nie?

Publiczna dyskusja dot. zaklęcia ‘Exiva’ była gorącym tematem, ponieważ jest ona ściśle związana z PvP. Wielu uczestników było zdania, że zmiany i ograniczenia tego czasu są absolutnie niezbędne, aby obniżyć nadużycia. Jednakże, istnieje również mnóstwo graczy, którzy sprzeciwiali się z różnych powodów. Exiva to zaklęcie pozwalające zlokalizować innych graczy w dość krótkim czasie. Jest to przydatne w przypadku, gdy gracz np. szuka znajomych lub gdy chce wiedzieć, gdzie jest zebranie wrogów podczas wojny. Jednak to zaklęcie umożliwia także polowanie na gracza. Oznacza to, że w każdym przypadku, gdy postać jest online nie ma szansy, aby ukryć się przed Exivą.

Argumenty wypowiedziane przez obie strony były także przedmiotem naszych wewnętrznych dyskusji i rozważań. Okazało się, że opinie na temat Exivy różnią się również wśród uczestników wewnętrznych dyskusji i szukanie porozumienia było niełatwe. Tak więc zestawiono ze sobą argumenty ‘za’ i ‘przeciw’ Exivie. Ogólne pomysły sugerowane przez wielu graczy miały na celu ograniczyć funkcję Exivy.


Omówione zostało kilka propozycji dotyczących sposobu zmiany Exivy:

• Ograniczyć zasięg Exivy np. działałaby tylko na wyspie, na której gracz się znajduje;
• Zmniejszyć dokładność zaklęcia, co spowodowałoby mniej dokładne określanie położenia gracza;
• Tylko niektóre grupy graczy mogłyby być znalezione przez Exivę: postacie z białej listy, którzy zgodzili się zostać dodane do tego wykazu, członkowie gildii, członkowie party, gracze z czaszkami i zawodników z Soulfire. Niektórzy gracze zaproponowali, aby listę graczy ‘Kto jest online?’ zrobić jako dodatkową opcję;
• Wprowadzenie zaklęcia bądź runy umożliwiającej ukrycie się przed tym zaklęciem;

Kluczowym pytaniem było: Jak sprawdzić wpływ Exivy na ciemiężców i ofiary? Jakie byłyby zalety i wady w odniesieniu do naszych celów? CipSoft chciałby pokazać przegląd zalet i wad, które zostały wymienione w wewnętrznej dyskusji.

Exiva w odniesieniu do oprawców:

1. Korzyści:
• Poprawiona Exiva może ograniczyć moc zaklęcia i tym samym utrudnić ciemiężcom znalezienie swojej ofiary oraz jej zabicie. To byłby ważny krok w kierunku ograniczenia możliwości ciemiężenia innych.
2. Niedogodności:
• W typowej sytuacji nadużywania siły na świecie PvP, jeden gracz musi stawić czoła potężnej grupie graczy, często zorganizowanej przez sieć. Zmniejszenie dokładności lub zakresu zaklęcia miałyby jedynie niewielki wpływ. Gracz będzie musiał mieć jedynie kilku zwiadowców, aby określić dokładnie położenie przeciwnika, co wydłuży nieco czas znalezienia kogoś, jednakże dodatkowy czas najprawdopodobniej nie zniechęci oprawców do zaniechania poszukiwań;
• Zazwyczaj grupy zabójców są dobrze zorganizowane, znają przyzwyczajenia ofiary, wiedzą, gdzie ma dom, gdzie najczęściej zdobywa doświadczenie, jakich ma znajomych. Dzięki temu nawet bez zaklęcia są w stanie odnaleźć gracza, wystarczy, że np. postawią szpiegów przed domkiem, którzy będą czekali na postać;

Exiva w odniesieniu do ofiar:

1. Korzyści:
• Zmiana tego zaklęcia dałaby możliwość ucieczki i ukrycia przed oprawcami. Jest to coś, czego CipSoft chciał w celu numer 5 – dodatkowe alternatywy;
2. Niedogodności:
• Aktualnie, Exiva jest nie tylko używana przez oprawców, aby zlokalizować ofiary, ale także przez same ofiary, które sprawdzają, czy wróg nie zbliża się do miejsca, gdzie oni się znajdują. Wraz ze zmianą Exivy ciężko będzie stwierdzić położenie wroga. Dla zorganizowanej grupy znalezienie ofiary byłoby dalej możliwe, oczywiście w rozsądnym czasie.

Efekty uboczne:

• Ograniczenie mocy tego zaklęcia mogłoby znowu zrobić z Tibii interesującą grę, w której potrzebne są umiejętności, aby kogoś śledzić i znaleźć;
• Takie zmiany mają również wpływ na graczy, którzy toczą wojnę. Byłoby to trudniejsze, aby zlokalizować wroga na wojnie. Ponadto, jeżeli lista ‘Kto jest online?’ byłaby tylko dodatkiem, graczom trudniej byłoby zlokalizowanie członków przeciwnej gildii. W każdym bądź razie, bitwy mogą stać się mniej przewidywalne, za to bardziej obfite w nieoczekiwane skutki. Niektórzy gracze prawdopodobnie polubią to, podczas gdyJasno określone cele pomogą w dalszej podróży inni nie będą zachwyceni.
• Ponieważ byłoby znacznie trudniej zlokalizować kogoś, to również byłoby trudniej do rewanżu np. kradzież przedmiotów z potworów;

W każdym bądź razie, coraz trudniej i bardziej czasochłonne będzie znalezienie innego gracza, jeśli Exiva byłaby ograniczona, ale czy naprawdę zatrzymałaby ciemiężców od polowań na innych graczy? Nikt nie może odpowiedzieć na to pytanie z wystarczającą pewnością. Tak więc, ostatecznego kompromisu w sprawie Exivy jeszcze nie dokonano i wydaje się być on trudny do osiągnięcia, ponieważ wady i zalety równoważą się nawzajem. Są też inne pomysły na zmianę systemu PvP, które obecnie wydają się być bardziej realne.

Proces w toku

Jak więc widać, droga do przejść i ponownej oceny systemu PvP jest długa i daleka od zakończona. Ucisk zawodników i masowe zabijanie losowych graczy zostały opisane jako jedne z najbardziej palących problemów na serwerach PvP.

Oprócz zaklęcia Exiva, omówionych zostało wiele różnych aspektów systemu PvP, na przykład system czaszek, moc zespołów, losowo zabijanych graczy i wojen. Poddano ostrożnej ocenie opinie i propozycje, jakie CipSoft otrzymał od graczy, zawsze w odniesieniu do PvP. Strefy Non-PvP, brak blokad wejść do bezpiecznych miejsc, czarne czaszki, liczenie zabójstw agresywnych graczy i wiele innych zostały przedstawione w wewnętrznych dyskusjach i dopisane do deweloperskich notek na forum dyskusyjnym.


Ponieważ takie zmiany mogłyby znacząco wpłynąć na PvP w Tibii, CipSoft chce angażować graczy w proces rozwoju i poprosił o swoją opinię. Ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. Ponadto, zmiana systemu PvP jest procesem ciągłym i otwartym na zmiany. Jasno określone cele pomogą w dalszej podróży do poprawy sytuacji: zachowanie tego, co jest dobre w systemie PvP i zmianie tego, co należy zmienić.
__________________

Ostatnio edytowany przez Voniek - 05-05-2009 o 21:11.
Voniek jest offline  

PAMIĘTAJ! Źródłem utrzymania forum są reklamy. Dziękujemy za uszanowanie ich obecności.