A teraz dluga i nudna lekcja ekonomi (mozecie juz zaczac czytac nastepny temat).
Tibia jest przykladem perfekcyjnej konkurcji (moje tlumaczenie z angielskiego, moze byc troche naciagane).
1. Wystepuje ograniczona liczba produktow.
2. Kazdy producent i kupiec zna dokladnie wlasciwosci produktu.
3. Mamy nieskonczona liczbe dostawcow.
4. Ceny ustala rynek.
A teraz co sie dzieje w pryzpadku perfekcyjnej konkurecji:
1. Pan A zaczyna produkowac (huntowac) powiedzmy dragon shield, oczywiscie nikt przed nim nie mial dragon shield wiec moze sobie zarzyczyc astronomicznej kwoty. Oczywiscie zwrocilo mu sie wielokrotnie w stosunku do srodkow (UH) ktore poswiecil na produkcje dragon shield. Wiec jak kazdy rozsadny bussinesman idzie dalej robic pieniadze (bic smoki).
Nastepna tarcza jako iz nie jest juz pierwsza wiec dostanie za nia druga najlepsza oferte, nadal mu sie oplaca wiec idzie dalej polowac. W tym momecie pan B zaowarzyl ze pan A trzaska duzo wieksza kase sprzedajac tarcze niz pan B jest w stanie zarobic na rotwormach, wiec tez postanawia polowac na smoki, po pewnym czasie na rynku jest tyle dragon shieldow ze kazdy moze ja dostac, wiec cena spada mniej wiecej do ceny UH ktore zostaly zmarnowane zeby ja zdobyc.
W tym momecie niektozy stwierdza ze bedac na 0 z gp i tylko zyskujac exp sie im nie oplaca, i w ten oto sposob produkcja zostala zmniejszona na tyle ze akurat wystarcza na bierzace potrzeby rynku. W normalnym swiecie ten stan sie utrzymoje z powodu niszczenia sie rzeczy (w tibii w przypadku rzeczy nietrwalych rowniez), ale w tibii jako iz ilosc sprzet nie ubywa z ekonomi (nawet jak stracisz cos to zwykle ktos to znajdzie) sytuacja posowa sie dalej. Polujacy na smoki w dalszym ciagu obnizaja swoje koszty zdobywajac wiekszy lvl i skille dzieki czemu moga polowac przy mniejszych kosztach.
Tak wiec ceny spadaja (i beda spadac) tak dlugo jak tylko najwydajniejsi mysliwi beda w stanie wyjsc przynajmniej na 0.
A teraz rozwiazanie:
1. Lista minimalnych cen
Problem?
ROTFL - nawet nie warto komentowac.
2. NPC kupujacy lepsze rzeczy
Problem?
Nagly przyplyw ogromnej ilosci gp na rynku, ogromny wzrost ceny przedmiotow nietrwalych (skoro moge sprzedac Dragon shieldy u NPC po 10k a u graczy moglem tylko za 5k to teraz mam 5k extra ktore moge wydac na runy nie zmieniajac sposobu expienia, i w sumie po co trzymac UH makera skoro mam dosc kasy zeby kupic runy).
Uzycie run wzrasta a produkcja nie, do pewnego punktu, poniewaz powyzej 2gp za 1 punkt many zaczyna sie oplacac uzywac mana fluidow do robienia run.
3. Zmniejszyc przyplyw przedmiotow do systemu/zwiekszyc ich odplyw.
Rozwiazanie najlepsze, jednak gracza bardzo by sie nie podobalo:
Pierwszy krok w tym celu CIP juz podjal zmniejszajac znacznie czetotliwosc wypadania loot z potworkow i utrudniajac zabicie potworow (efekt zostal zniwelowany poprzez zmienienie systemu questow), nastepnym krokiem bylo by zwiekszenie odplywu przedmiotow z systemu, tu tez zostaly wprowadzone pierwsze zmiany idace w tym celu.
- Kasacja nieaktywnych kont
- Strata sprzetu przy czerwonej czaszce (tu efekt jest minimalny)
Zmiana ktora naprawde mogla by zawazyc na ekonomi jest ustawienie ze sprzet ktory wypada podczas smierci NIE pozostaje w ciele tylko znika (albo np tylko BP pozostaje w ciele), w takim wypadku zostal by powoli przywrocony balans w zaopatrzeniu i zapotrzebowaniu na przedmioty.
__________________
To juz koniec i nie bedzie wiecej.
|