Jak wiadomo, "PK is part of a game" i nic na to nie poradzimy.Mimo bycia grzecznym,uczynnym,nie wdawania się w bójki i przestrzegania wszystkich zasad Tibijskich-nawet tych niepisanych może się zdarzyć,iż dopadnie nas evul PK.Nie będę tutaj rozpisywał się nad banalnymi radami w stylu "uciekaj do miasta,krzycz o pomoc i nie oddawaj napastnikowi aby schować się do pz zone",tylko podam pare przydatnych tricków,które z pewnością pomogą niedoświadczonym ofiarom.
Rasowy PKer atakuje na expowiskach z dala od miast. Upatruje najczęściej ofiarę o niższym levelu tak więc ucieczka i zgubienie napastnika jest niemożliwe.
Zacznijmy od tego,że najlepiej nie ruszać się gdziekolwiek bez run UH. Nawet jeśli idziesz na słabe potwory i jesteś pewien,że nie będą ci do polowania potrzebne weź je. W "niezbędniku anty-PK" powinny także znaleźć się:destroy field,fire field,magic wall,parę manafluidów,parcele(min.2).Priorytetowa sprawa to zachować zimną krew. Wiele razy moje ofiary uciekały w panice w głąb jaskiń tylko ułatwiając mi zadanie. Załóżmy że PK atakuje nas w kopalniach koło Kazordoon. Pierwszy odruch to sprint to najbliższego rope place. Niestety po dotarciu na miejsce zauważamy że jest ono zagracone przez naszego oprawcę śmieciami, i PKer spokojnie nas dobija podczas rozpaczliwych prób odkopania miejsca ropowania. Właściwa reakcja na atak pod ziemią może być paradoksalna .Wskakujemy do pierwszej z brzegu dziury. Oprawca prawdopodobnie podąży za nami.W tym samym momencie wyropowujemy się na górę i zarzucamy dziurę śmieciami. PKer traci czas na odkopanie dziury a my zyskujemy cenne sekundy na ucieczkę. Jeśli mamy pacc tym lepiej. Dziurę zaklejamy fire fieldem i sami używamy magic rope aby się wydostać .PKer zostaje uziemiony na amen, niestety oba sposoby działają tylko wtedy gdy nasz napastnik nie ma pacca i czaru magic rope. W takim przypadku pozostaje nam kluczenie po korytarzach, zwabienie atakującego do ciasnego przesmyku(najlepiej na jedną kratkę) i odcięcie się magic wallem. Parcele podpalone fire fieldem można wykorzystać w podobny sposób,ale wymaga to szczęścia, wysokich umiejętności i dobrej myszki

Oprawca może także zażądać twojego plecaka/stuffu w zamian za życie. Pod rzadnym pozorem nie można dawać mu UHów bo istnieje 80% szans na to,że mimo to was zabije. Dobrym pomysłem na zażądanie bp, jest natomiast rzucenie jakiegoś pustego plecaka daleko za siebie(na sam kraniec ekranu).PK prawdopodobnie zawróci po rzekomy okup a ty zyskasz cenne sekundy.
Niektórzy bardziej bezczelni PKerzy atakują w miastach. Tutaj sytuację masz ułatwioną o istnienie pz zone'ów takich jak depo czy świątynia. Jednak może się zdarzyć, że sam masz pz locka i co wtedy?? Oczywiście można krzyczeć o pomoc,jednak szansa jej nadejścia jest znikoma zwłaszcza jeśli PKer ma wysoki level.Dobrym wyjściem jest danie nura w kanały. Jest tam wystarczająco dużo wąskich dróżek do odcięcia się magic wallem/podpalonymi parcelami.
Wiele osób próbuje uciekać wchodząc i schodząc np.na schody tam i z powrotem. Jest to głupi pomysł ponieważ atakujący może postawić pod schodkami jakiegoś fielda i w efekcie będziemy dostawać mocniej niż podczas normalnej ucieczki.
I na koniec napisze ogólne rady jak postępować w przypadku ataku w zależności od profesji PK.
1.Sorc-Najlepsza profesja do PKowania bez wątpienia

W przypadku ataku powinieneś rozpoznać jego orientacyjne obrażenia zadawane przez SD i pod żadnym pozorem nie dopuścić do spadnięcia poziomu twoich HP poniżej tej wartości!! Jeśli nawet oznacza to UHanie się na green HP-rób to!!! Gracz z dobrymi zdolnościami PvP może zabić innego playera o lvlu nawet znacznie wyższym od niego samego. Jeśli sam masz wysoki level rośnie prawdopodobieństwo,że wrogi sorcerer jednak zmarnuje te 800 many w swoim najpotężniejszym ataku-UE .Miej więc oko na swoim pasku życia cały czas-nawet jeśli jesteś high levelowym knightem.
2.Druid-Identycznie jak sorcerer, z tym że odpada ryzyko użycia UE.
3.Knight-Wg.mnie kiepskawa profesja na PK,z tego względu, iż regularne UHanie się w rytm jego ataków nie sprawia problemu(nawet na red HP).Uważaj jednak-wysokopoziomy rycek może mocno przywalić z exori, posyłając cię do piachu w momencie kiedy się tego najmniej spodziewasz.
4.Palek-Wysokolevelowy paladyn może strzelać z SD, jednak nie powinno ci sprawiać problemu UHanie się bo jego obrażenia będą mizerne. Wali na dystans i to stawia go w lepszej sytuacji od knighta, jeśli chodzi o PK.