Uwaga ! Ta propozycja na artykuł jest tłumaczeniem ze strony domowej Tibii (tj.
www.tibia.com), i dodałem także pare własnych spostrzeżeń, tak więc przejde już do opisu poszczególnych zawodów.
A) Druidzi

Druidzi są użytkownikami czystej Magii. Tak jak Czarodzieje ich zdolności walki oraz używanie broni jest ograniczone, lecz potrafią powalić swoich wrogów za pomocą ich czarów. Sami w sobie Druidzi posiadają kilka przydatnych czarów ofensywnych, więc doświadczony Druid z wysokim poziomem magicznym mogą okazać się jedną z lepszych (przyp. autora, dla każdego lepsza jest inna profesja) profesji w grze. Jednak wykorzystują oni Magię do innych celów niż tylko do walki, a mianowicie tworzą Runy Pełnego Leczenia (Ultimate Healing Rune's) co czyni ich najlepszymi uzdrowicielami w obrębie Tibii. Wysokopoziomi Druidzi nigdy nie cierpią na brak pieniędzy, ponieważ gracze innych profesji zawsze kupują ich runy, a szczególnie Rycerze, którzy kupują każdy rodzaj runy leczącej ponieważ nie mają wysokiego poziomu magicznego i cierpią na brak czarów uzdrawiających. Często też bywa że Druidzi i Rycerze tworzą coś w rodzaju symbiotycznego związku właśnie z tego powodu (przyp. autora knight - bloker, druid -ataker/healer). Inni gracze często traktują Druida jako ratownika życia i starają się zawsze mieć go jako przyjaciela (mogą liczyć czasem na darmowe UHy). Tak więc, jeśli preferujesz używanie Magii w porównaniu z brutalnym stylem walki wręcz, polecam Druida, a jako że była to moja pierwsza postać mam do niego olbrzymi sentment.
B )Rycerze
Rycerze są najtwardszymi wojownikami w całej Tibii, są silni, odporni i wiedzą jak najefektywniej walczyć wręcz. Podczas walki zawsze stoją twarzą w twarz nawet z najstraszniejszymi przeciwnikami i walczą z nimi z całych sił.
Podczas podróży rycerze często pokonują innych przeciwników by chronić swoich towarzyszy broni. Ze względu na swoje zdolności, doświadczony rycerz jest prawie niemożliwy do pokonania i podczas nawet najtrudniejszej walki padają jako ostatni. Mają niestety jedną, lecz porażającą wadę, a mianowicie mają ograniczone zdolności Magiczne, ale naszczęście wiedzą chociaż jak rzucać podstawowe zaklęcia, więc mogą podnieść swój poziom Magiczny. Z tego powodu rycerze podczas walki zużywają duże ilości run leczących, które kupują od przyjaciół, lub sami są leczeni przez polowego Druida lub Czarodzieja. Jednak nigdy to nie był problem dla Rycerza, ponieważ posiadają legendarne ilości złota, oraz są wystarczająco silni by podnieść dużo cennych przedmiotów które można później sprzedać w mieście, więc nigdy nie opuszcza miejsca polowania z pustymi rękami. Podsumówując, Rycerz jest profesją która łatwo awansuje w poziomach, i jeśli szukasz paru ciekawych przgód, to jest to czego szukasz.
C) Paladyni
Paladyni obdarzeni talentem do walki wręcz trenują te zdolności troszkę później niż Rycerze. Dodatkowo wiedzą jak w miarę dobrze posługiwać się tarczą, wieć doświadczony Paladyn może blokować ,przeciwnika by nie zabił jego towarzyszy broni, mimo że nie jest tak odporny jak Rycerz. Prawdziwa siła Paladyna kryje się pod walką na dystans. Są najlepszymi łucznikami jacy mogliby istnieć, więc nawet przez rzucanie zwykłymi kamieniami, lub poprzez walkę kuszą zwiększają swoją celność. Każdy Paladyn trzyma pewną odległość od swojego wroga, ponieważ kiedy używa kuszy nie może się zasłonić tarczą, więc walka jest wygląda jak "traf i uciekaj". Jednak to nie wszytko, wielu Paladynów posiada wysoki jak na nich poziom Magiczny, więc mogą używać wielu przydatnych czarów, a wysoko poziomowe postacie korzystają z run Nagłej Śmierci (Sudden Death). Tak więc, Paladyn jest najbardziej uniwersalną postacią w grze, i jest ich chyba najwięcej.
D) Czarodzieje
Podobnie jak Druidzi, Czarodzieje koncetrują się na używaniu Magii. W podobieństwie do nich żyją w pokoju, lecz podwyższają swoją moc ze względu na ograniczenia w zdolnościach walki, więc razem z Druidami stanowią słabych wojowników. Jednak kryje się w nich olbrzymia moc, ze względu na ich czary ofensywne, są jedną z najbardziej zabójczych profesji w grze. Nie lubiąc Druidów, którzy koncetrują się na leczeniu i pomaganiu ludziom za pomocą czarów, zajmują się praktycznie tylko Ciemną Stroną Mocy (yy..."Star Wars" ?), i z jej pomocą potrafią dojść
do wielkiej potęgi. Tylko Czarodzieję (po osiągnięciu 25 poziomu magicznego - przyp. autora) są w stanie stworzyć runy Nagłej Śmierci (Sudden Death) oraz wyczarować Olbrzymią Eksplozję (Ultimate Explosion). Każdy doświadczony Czarodziej może pokonać nawet najsilniejszego przeciwnika za pomocą Magii, i ze względu na to często przyjmuje się go do drużyny podczas polowania.
Podsumuwując, Czarodziej jest najtrudniejszą do grania profesjąm więc powinieneś/powinnaś zastanowić się przed jego wyborem podczas przechodzenia na Mainland.
Właściwości poszczególnych profesji:
Druid Rycerz Paladyn Czarodziej
Ilość Punktów Życia / na poziom |5 15 10 5
Ilość Punktów Many / na poziom |30 5 15 30
Udźwig / Na poziom |10 25 20 10
Ulubiona zdolność |Mag. Walka wręcz Dystans Mag.
Ulubione zaklęcie |UH Exura Arrows SD
Odnowa życia |Powoli Szybko Średnio Powoli
Odnowa many |Szybko Powoli Średnio Szybko
Promocja |Elder Elite Royal Master