Iontz
01-03-2007, 18:50
Więc od początku.
Czym jest Eternal Lands?
Jest to gra typu MMORPG, skojarzenia z Tibią jak najbardziej na miejscu, z tym że w EL większy nacisk położono na elementy RPG, takie jak rozwój postaci, odgrywanie ról i symulację życia, niż na samo "expienie". Grę wykonano w technice 3D. Wymagania sprzętowe nie są wygórowane, a ewentualne lagi nawet na słabszych łączach nie dają się we znaki. Wydaje się mi nawet, że gra zużywa mniej pamięci i procesora niż Tibia - a w kategoriach grafiki nie ma czego tutaj porównywać.
Instalka pod Windowsa waży 29 MB, jest też możliwość gry pod Linuksem i MacOS. Dodatkowo można ściągnąć muzykę do gry (świetna!). Waży ona 66 MB.
Wszystko do pobrania na oficjalnej stronie - patrz linki.
Screeny z gry:
http://img238.imageshack.us/img238/7571/cityentrancemg1.jpg
http://img71.imageshack.us/img71/7240/chimfightrg7.jpg
Więcej pod adresem: http://www.eternal-lands.com/page/screenshots.php
(Screeny są trochę stare i odrobinę różnią się od tego, co mamy w grze - ostatnimi czasy poprawiono tekstury, wszystko wygląda znacznie ładniej)
Czy EL jest grą dla mnie?
Zależy to od wielu czynników. Jest to bardzo skomplikowana gra - w Tibii po paru minutach wiemy, o co biega. Tu jest ciężko - zręczny umysł to podstawa, znaczy dużo więcej, niż zręczne palce - element zręcznościowy w grze występuje tylko wtedy, kiedy "przemykamy się" między potworami na niebezpiecznym terenie. Podstawy będziemy znali już po wykonaniu Tutorial Questu, ale żeby wiedzieć co robić, jak się rozwijać, "co z czym i dlaczego" - na to musimy poświęcić dosyć długi czas. Na szczęście, na Kanale Pomocy (Help Channel) znajdziemy cały czas chętnych do pomocy, doświadczonych graczy.
Właśnie, gracze. W EL nie tolerujemy braku kultury osobistej (gra jest "na poziomie" - ludzie są uprzejmi, nie kradną, nie burzą klimatu gry). Ostatnio dał się odczuć napływ graczy m.in. z Tibii, którzy nie potrafią się odpowiednio zachować. Nawet w środowisku Polaków raczej nie lubi się wyrażeń typu "ho" i "nub". Warto byłoby znać angielski na dosyć dobrym poziomie.
Po tym trochę przydługawym wstępie czas na konkrety, czyli opis gry
EL dzieje się na planecie zwanej Draia, a konkretnie na dwóch kontynentach: Seridii i Irillionie. Cała mapa gry podzielona jest na lokacje - niektóre z nich są bezpieczne, inne niezbyt, na jednych jedna osoba może walczyć tylko z jednym wrogiem, na innych z wieloma, wreszcie - niektóre mają włączoną opcję PvP, inne nie. Grę zaczynamy na wyspie Isla Prima, którą możemy opuścić w dowolnym momencie, lecz lepiej tam przez jakiś czas zostać, szczególnie jeśli chcemy rozpocząć karierę wojownika.
Na początku wybieramy jedną z sześciu ras: trzech darmowych i trzech nie (możliwość grania tymi trzema to jedna z naprawdę niewielu rzeczy w grze, za które trzeba zapłacić, inne to np. posiadanie bota, czyli "własnego" NPC, który będzie dla nas (zwykle korzystają z tego gildie) kupował/sprzedawał). A więc darmowe rasy to człowiek, krasnolud i elf, zaś płatne to orchan (półork), draegoni (coś jak człowiek ze "smoczymi" cechami) i gnom.
Gra dzieje się w średniowieczu, choć np. rozmawiając z NPCami można się dowiedzieć o tym, że gnomy potrafią budować balony, one i krasnoludy znają rakiety powietrze-ziemia, czasem też spotkamy NPC będących przybyszami z innych planet (zdarza się to rzadko, lecz istnieje co najmniej jeden takowy). Mamy tu też magię, złe potwory, najazdy orków i goblinów, słowem - fan fantasy powinien się poczuć w swoim żywiole. Wpływów orientalnych raczej nie widać.
Rozwój postaci, czyli esencja gry
Ta gra, jak (prawie) każdy inny MMORPG polega na rozwijaniu umiejętności swojej postaci. I tu, zaskoczenie - w EL nie ma systemu profesji! W dowolnym momencie możemy rozwijać każdą z kilku umiejętności, a są to:
- Attack (atak, zadawanie obrażeń w czasie walki)
- Defense (obrona, unikanie obrażeń - coś jak Shielding w Tibii)
- Magic (magia, przydatna w czasie walki i teleportacji)
- Summoning (przywoływanie potworów dla zabawy lub do walki)
- Manufacturing (wytwarzanie przedmiotów, np. broni, ubrań)
- Alchemy (alchemia, sztuka tworzenia esencji (przedmiotów niezbędnych do zaklęć i wielu innych zajęć w grze) i sztab metali poszukiwanych przez rzemieślników - jeden z najbardziej dochodowych interesów w grze)
- Potioning (sztuka wytwarzania magicznych mikstur, tych w grze jest naprawdę wiele)
- Crafting (wytwarzanie magicznych pierścieni, naszyjników i wielu innych)
- Harvesting (sztuka zbierania surowców, niezbędna do większości innych zajęć)
- Overall level - suma umiejętności naszej postaci, określa liczbę "pickpointów" (o tym niżej)
Poza umiejętnościami naszą postać opisują też atrybuty, nexusy i perki. Każdy z nich możemy nabyć u Upiora (Wraith) za odpowiednią cenę "pickpointów", których otrzymujemy 1 na każdy poziom overall. I tak:
- Atrybuty to: Physique (siła fizyczna), Coordination (koordynacja), Reasoning (rozumowanie), Will (wola), Instinct (instynkt), Vitality ("zdrowotność"). Na ich podstawie liczy się tzw. atrybuty krzyżowe, który z kolei określają właściwości naszej postaci, o tym więcej pod linkiem: http://www.elpl.pl/poradniki/atrybuty.html
- Nexusy pozwalają nam na używanie lepszych broni, zbroi, a także wytwarzanie nowych przedmiotów.
- Perki to specjalne właściwości, "atuty" naszej postaci. "Pozytywne" dają nam nową cechę, za którą musimy zapłacić pickpointami i pieniędzmi, zaś "negatywne" "dają" nam specjalną wadę, ale z drugiej strony otrzymujemy "darmowe" pickpointy.
Ważny jest też ekwipunek naszej postaci. Możemy go sami wytwarzać (manufacturing), kupować od innych graczy lub zdobywać na potworach.
Musimy też dbać o wiedzę naszej postaci. Można ją poszerzać przez czytanie specjalnych książek - niektóre dają nam bonusy do ataku i obrony przeciwko danemu wrogowi, inne pozwalają nam tworzyć nowe przedmioty, a jeszcze inne zawierają wiedzę niezbędną do czytania innych książek ze zrozumieniem. Prędkość czytania naszej postaci określa atrybut krzyżowy Rationality, będący średnią arytmetyczną poziomów Will i Reasoning.
Parę słów o systemie magii
Magia to rzecz niezbędna dla każdego wojownika w grze. Zapewnia nam szybkie leczenie, zadawanie obrażeń, etc.
Czarów nie "kupujemy" - w sklepach magicznych kupujemy tylko sigile, czyli specjalne symbole czynności lub żywiołów. Mając odpowiednią liczbę many i odpowiednią esencję możemy za pomocą sigili rzucić zaklęcie (np. mając sigile Increase i Health rzucamy czar "Heal" który leczy nam 15 punktów życia i zużywa 10 punktów many i Health Essence).
Manę odnawiamy przez jedzenie i picie odpowiednich mikstur.
Na koniec garść linków
www.eternal-lands.com - oficjalna strona gry, stąd ją można pobrać
www.elpl.pl - polska strona gry
www.elporadnik.prv.pl - poradnik dla początkujących
Zachęcam do gry!
Czym jest Eternal Lands?
Jest to gra typu MMORPG, skojarzenia z Tibią jak najbardziej na miejscu, z tym że w EL większy nacisk położono na elementy RPG, takie jak rozwój postaci, odgrywanie ról i symulację życia, niż na samo "expienie". Grę wykonano w technice 3D. Wymagania sprzętowe nie są wygórowane, a ewentualne lagi nawet na słabszych łączach nie dają się we znaki. Wydaje się mi nawet, że gra zużywa mniej pamięci i procesora niż Tibia - a w kategoriach grafiki nie ma czego tutaj porównywać.
Instalka pod Windowsa waży 29 MB, jest też możliwość gry pod Linuksem i MacOS. Dodatkowo można ściągnąć muzykę do gry (świetna!). Waży ona 66 MB.
Wszystko do pobrania na oficjalnej stronie - patrz linki.
Screeny z gry:
http://img238.imageshack.us/img238/7571/cityentrancemg1.jpg
http://img71.imageshack.us/img71/7240/chimfightrg7.jpg
Więcej pod adresem: http://www.eternal-lands.com/page/screenshots.php
(Screeny są trochę stare i odrobinę różnią się od tego, co mamy w grze - ostatnimi czasy poprawiono tekstury, wszystko wygląda znacznie ładniej)
Czy EL jest grą dla mnie?
Zależy to od wielu czynników. Jest to bardzo skomplikowana gra - w Tibii po paru minutach wiemy, o co biega. Tu jest ciężko - zręczny umysł to podstawa, znaczy dużo więcej, niż zręczne palce - element zręcznościowy w grze występuje tylko wtedy, kiedy "przemykamy się" między potworami na niebezpiecznym terenie. Podstawy będziemy znali już po wykonaniu Tutorial Questu, ale żeby wiedzieć co robić, jak się rozwijać, "co z czym i dlaczego" - na to musimy poświęcić dosyć długi czas. Na szczęście, na Kanale Pomocy (Help Channel) znajdziemy cały czas chętnych do pomocy, doświadczonych graczy.
Właśnie, gracze. W EL nie tolerujemy braku kultury osobistej (gra jest "na poziomie" - ludzie są uprzejmi, nie kradną, nie burzą klimatu gry). Ostatnio dał się odczuć napływ graczy m.in. z Tibii, którzy nie potrafią się odpowiednio zachować. Nawet w środowisku Polaków raczej nie lubi się wyrażeń typu "ho" i "nub". Warto byłoby znać angielski na dosyć dobrym poziomie.
Po tym trochę przydługawym wstępie czas na konkrety, czyli opis gry
EL dzieje się na planecie zwanej Draia, a konkretnie na dwóch kontynentach: Seridii i Irillionie. Cała mapa gry podzielona jest na lokacje - niektóre z nich są bezpieczne, inne niezbyt, na jednych jedna osoba może walczyć tylko z jednym wrogiem, na innych z wieloma, wreszcie - niektóre mają włączoną opcję PvP, inne nie. Grę zaczynamy na wyspie Isla Prima, którą możemy opuścić w dowolnym momencie, lecz lepiej tam przez jakiś czas zostać, szczególnie jeśli chcemy rozpocząć karierę wojownika.
Na początku wybieramy jedną z sześciu ras: trzech darmowych i trzech nie (możliwość grania tymi trzema to jedna z naprawdę niewielu rzeczy w grze, za które trzeba zapłacić, inne to np. posiadanie bota, czyli "własnego" NPC, który będzie dla nas (zwykle korzystają z tego gildie) kupował/sprzedawał). A więc darmowe rasy to człowiek, krasnolud i elf, zaś płatne to orchan (półork), draegoni (coś jak człowiek ze "smoczymi" cechami) i gnom.
Gra dzieje się w średniowieczu, choć np. rozmawiając z NPCami można się dowiedzieć o tym, że gnomy potrafią budować balony, one i krasnoludy znają rakiety powietrze-ziemia, czasem też spotkamy NPC będących przybyszami z innych planet (zdarza się to rzadko, lecz istnieje co najmniej jeden takowy). Mamy tu też magię, złe potwory, najazdy orków i goblinów, słowem - fan fantasy powinien się poczuć w swoim żywiole. Wpływów orientalnych raczej nie widać.
Rozwój postaci, czyli esencja gry
Ta gra, jak (prawie) każdy inny MMORPG polega na rozwijaniu umiejętności swojej postaci. I tu, zaskoczenie - w EL nie ma systemu profesji! W dowolnym momencie możemy rozwijać każdą z kilku umiejętności, a są to:
- Attack (atak, zadawanie obrażeń w czasie walki)
- Defense (obrona, unikanie obrażeń - coś jak Shielding w Tibii)
- Magic (magia, przydatna w czasie walki i teleportacji)
- Summoning (przywoływanie potworów dla zabawy lub do walki)
- Manufacturing (wytwarzanie przedmiotów, np. broni, ubrań)
- Alchemy (alchemia, sztuka tworzenia esencji (przedmiotów niezbędnych do zaklęć i wielu innych zajęć w grze) i sztab metali poszukiwanych przez rzemieślników - jeden z najbardziej dochodowych interesów w grze)
- Potioning (sztuka wytwarzania magicznych mikstur, tych w grze jest naprawdę wiele)
- Crafting (wytwarzanie magicznych pierścieni, naszyjników i wielu innych)
- Harvesting (sztuka zbierania surowców, niezbędna do większości innych zajęć)
- Overall level - suma umiejętności naszej postaci, określa liczbę "pickpointów" (o tym niżej)
Poza umiejętnościami naszą postać opisują też atrybuty, nexusy i perki. Każdy z nich możemy nabyć u Upiora (Wraith) za odpowiednią cenę "pickpointów", których otrzymujemy 1 na każdy poziom overall. I tak:
- Atrybuty to: Physique (siła fizyczna), Coordination (koordynacja), Reasoning (rozumowanie), Will (wola), Instinct (instynkt), Vitality ("zdrowotność"). Na ich podstawie liczy się tzw. atrybuty krzyżowe, który z kolei określają właściwości naszej postaci, o tym więcej pod linkiem: http://www.elpl.pl/poradniki/atrybuty.html
- Nexusy pozwalają nam na używanie lepszych broni, zbroi, a także wytwarzanie nowych przedmiotów.
- Perki to specjalne właściwości, "atuty" naszej postaci. "Pozytywne" dają nam nową cechę, za którą musimy zapłacić pickpointami i pieniędzmi, zaś "negatywne" "dają" nam specjalną wadę, ale z drugiej strony otrzymujemy "darmowe" pickpointy.
Ważny jest też ekwipunek naszej postaci. Możemy go sami wytwarzać (manufacturing), kupować od innych graczy lub zdobywać na potworach.
Musimy też dbać o wiedzę naszej postaci. Można ją poszerzać przez czytanie specjalnych książek - niektóre dają nam bonusy do ataku i obrony przeciwko danemu wrogowi, inne pozwalają nam tworzyć nowe przedmioty, a jeszcze inne zawierają wiedzę niezbędną do czytania innych książek ze zrozumieniem. Prędkość czytania naszej postaci określa atrybut krzyżowy Rationality, będący średnią arytmetyczną poziomów Will i Reasoning.
Parę słów o systemie magii
Magia to rzecz niezbędna dla każdego wojownika w grze. Zapewnia nam szybkie leczenie, zadawanie obrażeń, etc.
Czarów nie "kupujemy" - w sklepach magicznych kupujemy tylko sigile, czyli specjalne symbole czynności lub żywiołów. Mając odpowiednią liczbę many i odpowiednią esencję możemy za pomocą sigili rzucić zaklęcie (np. mając sigile Increase i Health rzucamy czar "Heal" który leczy nam 15 punktów życia i zużywa 10 punktów many i Health Essence).
Manę odnawiamy przez jedzenie i picie odpowiednich mikstur.
Na koniec garść linków
www.eternal-lands.com - oficjalna strona gry, stąd ją można pobrać
www.elpl.pl - polska strona gry
www.elporadnik.prv.pl - poradnik dla początkujących
Zachęcam do gry!