zaloguj się

Pokaż pełną wersje : Jak sie robi Gre Online typu tibia ?


Krzyzak-
12-08-2004, 13:45
no powiedzcie mi jak ?

bryn
12-08-2004, 14:28
Czytasz pare ksiazek nt. protokolu tcp/ip, programowania w c++, kupujesz za pareset dolarow oprogramowanie dla developerow c++, uczysz sie programowania w DirectX'ie, tworzysz grafike, pare miesiecy siedzisz nad kodem zrodlowym, nastepnie wydajesz kilka tys. zlotych na wykupienie serwera, tworzysz witryne www, pozniej juz tylko reklamujesz gre i utrzymujesz serwery z wlasnej kieszeni (no chyba ze chcesz zeby gra byla platna, wtedy rejestrujesz dzialalnosc gospodar..... dobra, juz chyba wystarczy :P

Earl
12-08-2004, 14:59
Nie ma to jak odpowiedz szczera i bez ironii. Po pierwsze nie C++ tylko Delphi7 Personal (za free calkiem niezle). Do tego dokladasz DelphiX lub PowerDraw (engine graficzny) i Sockety (polącenie z netem). Pozniej tego sie uczysz i robisz gierke (kod i grafa). Wcale nie trzeba miec serwera platnego. Mozesz gre zrobic albo na p2p (uzytkownicy sa serwerami np. BzFlag) albo na jakims free konice (trzeba z 30 mb + 1mb na uzytkownika) czyli 150 graczy on-line pociagnie za free.

A teraz kwestia czasu:
Jesli miales stycznosc z programowaniem to
3 tyg. - przyzwyczjenie do Delphi
2,5 tyg - PowerDraw lub 1,5 tyg Delphix
2 tyg - na Sockety (1 na nauke + 1 na "wprawe"

ok. 6-8 tyg -robienie grafy
ok. 20-30 tyg - kodowanie
ok. 4 tyg. beta testy
ok. 2-3 tyg. - formalnosci z serwerem

Czyli przy dobrym wietrze zrobisz gre w ciagu 50 tygodni (rok)

Jesli jestes totalne zero to na nauke potrzebujesz 2,5 razy wiecej czasu czyli zrobienie gry zajmie ok. 65 tygodni

Czas ROBIENIA mozna skrocic robiac w teamie (koder, grafik, scenarzysta, gosc od AI itd.)

Jest w tej chwili kilka amatorskich projektow MMORPG'ow wiec mozesz poszukac i sie przylaczyc...

ps. Oczywiscie WSZYTSKIEGO UCZYSZ SIE Z NETA (jest masa artykolow)
polecam www.warsztat.pac.pl (http://www.warsztat.pac.pl)

ps2. Jesli Ci cos rozjasnilem w glowie to dodaj reputacji odrobinke :P

Baron Kaldrick
12-08-2004, 15:28
@Bryn
Lubie Cie =D
@Earl
Po pierwsze nie C++ tylko Delphi7 Personal (za free calkiem niezle)
Sa tez free kompilatory C++`a, to po pierwsze. Po drugie, C++ wciaz ma duzo wiecej mozliwosci niz Delphi. Po trzecie, mozna powiedziec, ze Delphi rozwija sie bardzo wolno - a do C++ wciaz powstaja nowe kompilatory, z nowymi funkcjami... No i powstalo niedawno C#. Po czwarte, Delphi jest (IMHO) duzo wolniejszym jezykiem, takze duzo mniej "zaawansowanym" technicznie~
Mozesz gre zrobic albo na p2p (uzytkownicy sa serwerami np. BzFlag) albo na jakims free konice (trzeba z 30 mb + 1mb na uzytkownika) czyli 150 graczy on-line pociagnie za free.
Heh, a slyszales o tym, ze wsio servery shellowe sa platne od dobrego roku? Czy moze chcesz postawic na zwyklym ftpie? Co do servow p2p - sa platne w znakomitej wiekszosci, a kwestia postawienia uzytkownikow jako serverow wiaze sie z olbrzymim obciazeniem lacz i lagami~
esli miales stycznosc z programowaniem to
3 tyg. - przyzwyczjenie do Delphi
2,5 tyg - PowerDraw lub 1,5 tyg Delphix
2 tyg - na Sockety (1 na nauke + 1 na "wprawe"

ok. 6-8 tyg -robienie grafy
ok. 20-30 tyg - kodowanie
ok. 4 tyg. beta testy
ok. 2-3 tyg. - formalnosci z serwerem

ROTFL, kocham ludzi ktorzy biora procenciki z kosmosu ^^ Sam tworze MMORPGa, i wierz mi, jesli chcesz zrobic gre-badziew to nie potrzebujesz na to nawet miesiaca... Chyba ze masz problemy ze skombinowaniem serva. Ale jesli chcesz, zeby ta gra cos prezentowala...Coz, skompletowanie porzadnej ekipy to spore wyzwanie, wiem cos o tym -.-
Jesli jestes totalne zero to na nauke potrzebujesz 2,5 razy wiecej czasu czyli zrobienie gry zajmie ok. 65 tygodni
Czyli w 7,5 tyg, co daje +/- 1,5 miecha, naucze sie pelnej obslugi Delphi? Dzieki za wiare w potege ludzkiego umyslu -.- Nauczenie sie Delphi na takim poziomie, zeby mozna bylo stworzyc gre, jest zajeciem na kilka lat szkolenia, a nie 15 tyg. czytania ksiazek i tutoriali~
polecam www.warsztat.pac.pl
Jedna rzecz, w ktorej z Toba sie zgadzam +P Warsztat rox =]


@Topic
www.byond.com - prosty, maly jezyk programowania, na ktorym mozna sklecic gre MMORPG, ktora, jesli spodoba sie tworcom programu, dostanie sponsorowany serv. Kilka tutorialow na stronie, pozwalajacych stworzyc "od zera" w ciagu 5-6 tyg. cos, w co da sie od biedy grac.

Earl
12-08-2004, 15:40
Obecnie jest duzo kompilatorow c++?? Tylko ze ani jednego darmowego z vcl'em (a dla pocztkujacego to chyba duzo)...

Delphi ma mniejsze mozliwosci ?? Nie zgodze sie. Do wszytskich jezykow jest masa dodatkow itd. Mozliwosci zaleza od umiejetnosci programisty. A w kazdym razie do stworzenia MMORPG'a to nie ma znaczenia

C++ jest szybsze ?? Nie zgodze sie. W wielu przypadkach (choc nie zawsze) szybsze jest Delphi. C++ jest szybszy tylko jesli chodzi o zarzadzanie RAM'em. Jesli chodzi o grafe to i tak zalezy od api (ogl,dx) a nie od jezyka.

Delphi jest latwiejszy w nauce i w pisaniu. O delphi jest wiecej artow w necie (przynajmniej dla pocztkujacych).

Co do czasu tworzenia... Sam robilem RPG'a (single player) i wiem ile czasu bierze zrobienie grafy algorytmow czytania map i innych takich. Zalezy tez ile dziennie robisz (ja nie mam sily na wiecej niz 3 godziny klepania w klawiaturke - trzeba tez troche w tibie pograc :P)

Co do serwera p2p. Chodzi mi o to ze kazdy user grajac pelni funkcje serwera (czesc obliczen jest na jego kompie). W przypadku nie za skomplikowanych gierek to sie sprawdza.... A zwykly ftp od bidy by starczyl (ale full optymalizacja wymagana)

Kazdy z nas ma po troch racje.

i jeszcze kilka stronek www.4programmers.net (http://www.4programmers.net) www.delphi.bajo.pl (http://www.delphi.bajo.pl)

ps. Slyszalem ze jest nakladka na RPGMakera do robienia gier on-line

bryn
12-08-2004, 16:24
@Bryn
Lubie Cie =D
Hm? :>

ROTFL, kocham ludzi ktorzy biora procenciki z kosmosu ^^ Sam tworze MMORPGa, i wierz mi, jesli chcesz zrobic gre-badziew to nie potrzebujesz na to nawet miesiaca... Chyba ze masz problemy ze skombinowaniem serva. Ale jesli chcesz, zeby ta gra cos prezentowala...Coz, skompletowanie porzadnej ekipy to spore wyzwanie, wiem cos o tym -.-

A ja nie tworze mmorpga, ale bylem zaangazowany w tworzenie jednego (nie bylem bezposrednio autorem, tylko combo-adminem community), gra miala ponad rok i od paru miesiecy dalo sie w nia pograc dluzej niz miesiac. Teraz gra padla z blizej nieokreslonych powodow osobistych autora :]

limenu
12-08-2004, 21:19
nie ukrywam :D przydała by się ankieta "czy coś rozumiecie z tego tematu" :D

nie to że nie jest jasne, ale jak to czytam, programownie....grafika(to przeżyje)....serwery ojojoj..aż mnie głowa boli...ciekawe czy ałtor tematu w ogule to wykorzysta :D...ja sam tego nie zrobie :D....

najgorzej z programowaniem
na prawde..jak o tym myśle to aż mnie głowa boli..lepiej zostane artystą :D
a co do kompa to obsługa programów, html i inne triki wystarczają mi...podziwiam programistów i tych którzy potrafią takie rzeczy

HAIL PC MASTERS :D


Wpadłem na fajny pomysł! Można zrobić osobny dział przeznaczony dla młodych twórców gier :D, w którym będą porady, linki do programów i przykłady dla młodych twórców :D....co wy na to?

Earl
13-08-2004, 17:44
Mysle ze to bez sensu bo jest po uszy (no moze troche mniej) for dla programistow:

bajo
ftg
warsztat (chyba tam jest 4um)

i tyle starczy. Jak co to mozna tu walnac linki.

A jesli ty znasz sie na html'u to mialbys szanse programowac. Moim zdaniem najwiekszy problme to nie nauka jezyka tylko umiejetnosc wykorzystania (tzn. umiejetnisc myslenia), a html to "wyksztalca".

MayGyver
13-08-2004, 18:15
a gdyby napisac taka gre javie?

prosty jezyk a ma duzo mozliwosci
latwo zaimplementowac obsluge sieci

musze ostatnio wkuc troche tej jawy bo szefowa chce zebym jej progrm napisal,
wiec nie chcem ale muszem

MatKus
13-08-2004, 18:53
Jako miłośnik Delphi jeszcze wypowiem się w tej kwestii.
Delphi jest o wiele lepsze jeśli chodzi o obsługę baz danych ze względu na naprawdę szybkiego i dobrego gotowca. Jest to obecnie najpopularniejsze na świecie środowisko (może po za PHP, ale to inna bajka całkiem) jeśli chodzi o tworzenie baz danych. A w większej grze musisz gdzieś przecież zapisać userów, mapy, itemy, monstery...
Delphi wolniejsze? Nie sądzę. Swego czasu pisałem gierkę FPP. Możliwościami engine dorównywał IMHO Q3 (krzywizny beziera, multitexturowanie i co tam sobie chcesz) a nawet więcej miał. Engine nie ja wprawdzie robiłem, ale był wykonany w całości w Delphi (no, oczywiście wstawki assemblerowe też były, ale to niezależnie od tego, czy delphi, czy c++ uzyjesz, to i tak assembler musi siedzieć w newralgicznych punktach) i przekompilowane mapki z Q3 (a co? nie można ;P) chodziły z porównywalną prędkością, jak na dziele ID Software (choć jeszcze trochę brakowało, chociażby jakiejś konkretniejszej obsługi sieci), więc jestem w 100% pewny, że obecnie delphi można porównywać z C++. To już nie czasy Turbo Pascala.
Choć oczywiście jeśli ktoś będzie korzystał z gotowców w rodzaju DelphiX, to na pewno to będzie chodziło jak żółw paralityk.

Jeśli zaś chodzi o czas - myślę, że team, który by umiał programować, złożony z powiedzmy 4 osób, grę typu Tibia zrobił by w 2-3 miesiące. Mówię tu oczywiście jedynie o samej grze, nie licząc map, questów, grafik... to już nieco więcej czasu wymagało by.
Tibia jest akurat bardzo prostą grą od strony technicznej, a to, że CIPowie nie umieją programować porządnie, to każdy, kto trochę bardziej w tym siedzi wie :P

Sama nauka programowania to jednak dość skomplikowany i żmłudny proces. Teoretycznie mająd do tyspozycji dużo wolnego czasu, zaparcia, odpowiedni umysł, i przede wszystkim dobrego nauczyciela, można by nauczyć się tego w około roku. Na studiach jednak zauważyłem, że jednym myślenie jak komputer przychodzi z łatwością, inni na naukę tego samego potrzebują 20x tyle czasu a i tak prędzej wykują to na pamięć, niż zrozumieją.
Myślę więc, że nie można wogóle mówić tu o konkretnym czasie, bo niektórym chyba nigdy to nie przyjdzie. To tak, jak by ktoś zapytał ile czasu zajmie nauka gry na skrzypcach czy komponowania muzyki. Jeden nauczy się szybko, a drugi nie ma słuchu i w nigdy tego nie zrobi porządnie.

Ja programowaniem bawię się od kilkunastu lat. Od kilku ładnych lat mam dostęp do internetu, i muszę powiedzieć niestety, że w polsce nie ma żadnej naprawdę dobrej strony o programowaniu :( Warsztat, bajo i inne... no, niby są, ale na świecie jest masa 100x lepszych stron. Trzeba tylko znać angielski i chwilę na google posiedzieć, a jeszcze lepiej na dobrej grupie dyskusyjnej, polecam np. pl.comp.lang.delphi .W kraju nadal większość dobrych ludzików siedzi tylko na newsach i na żadne fora czy stronki nie chcą dać się namawiać.

A co do javy, to ma ona tą wadę, że jest stosunkowo wolnym językiem, bo musi być na bierząco konwertowana w zależności od platwormy, na której jest wykonywana.

nea
14-08-2004, 12:49
Ahh ten Delphi, bawiłem się nim w podstawówce jeszcze ("bawiłem" - trudno to było nazwać programowaniem ;]), co to były za czasy. Delphi się wolno rozwija? Z tego co ja wiem, to Delphi od jakiegoś czasu wogóle się nie rozwija (Borland nie miał $ na Delphiaka i C++ Builder'a, i zrezygnował z tego pierwszego). Jeszcze w tym roku chcę się zabrać za naukę cpp, z racji tego, że od paru lat siedzę w php, który wkońcu jest pochodną cpp (przynajmniej jeśli chodzi o składnię). Co do samego tematu:
ok. 6-8 tyg -robienie grafy
ok. 20-30 tyg - kodowanie Coś tutaj nie równo. W moim magicznym mmorpg'u na php (a jak), sprawa wygląda tak:
Zrobienie jednego portertu bohatera/npc/monstera: dzień
W 7 tygodni zrobie więc 49 portetów (zakładając ciągłą harówkę, dzień w dzień), to jest już pokaźny komplet i powinien wystarczyć, ale co z interface'm, tilesetami do map, grafikami przedmiotów etc.? No chyba, że ktoś Mud'a robi :>.
Jak dla mnie to napisanie samego silnika do gry (zakładając ciągłą prace, ja żadko wpadam w taki trans, zazwyczaj ciągle przerywam, ot np. teraz wpadł mi w łapki gothic 2 i się nie mogę skupić na pisaniu ;]), jest najmniejszym problemem, jak już MatKus zauważył, gorzej ze zrobieniem wszechrozumianego content'u (tutaj jednak, jeśli programista się postarał, i zrobił pare narzędzi, mogą pomagać osoby, które na programowaniu niezbyt, albo wcale się nie znają), a to głównie on buduje to co tygryski najbardziej lubią w rpg'ach.

Baron Kaldrick
14-08-2004, 15:54
Delphi jest o wiele lepsze jeśli chodzi o obsługę baz danych ze względu na naprawdę szybkiego i dobrego gotowca.
Wlasnie, gotowca =] Ja jako, hmm... "niedoszly" programista (jeszcze +P), wole jednak wszystko robic od nowa~
więc jestem w 100% pewny, że obecnie delphi można porównywać z C++. To już nie czasy Turbo Pascala.
A szkoda, bo to mi skutecznie wytraca jeden z argumentow +P Wrocmy do TP!! =PP
Choć oczywiście jeśli ktoś będzie korzystał z gotowców w rodzaju DelphiX, to na pewno to będzie chodziło jak żółw paralityk.
Hm... Z tego co sie orientuje, to DelphiX to darmowa biblioteka graficzna, aight?
Jeśli zaś chodzi o czas - myślę, że team, który by umiał programować, złożony z powiedzmy 4 osób, grę typu Tibia zrobił by w 2-3 miesiące.
Tylko znajdz 4 takich programistow -.-
(Borland nie miał $ na Delphiaka i C++ Builder'a, i zrezygnował z tego pierwszego)
Prawa wykupil Micro$hit, i w nastepnym packu Visual Studio bedzie tez Delphi +P
[quote]

MatKus
14-08-2004, 16:07
Prawa wykupil Micro$hit, i w nastepnym packu Visual Studio bedzie tez Delphi +PGdzieś ty takie rewelacje znalazł? Bo sam borland ani m$ nigdzie o tym nie piszą.
Ot, delphi 8 obsługuje technologię .NET mikrosyfa, i co z tego?
BTW: Wiesz, czym się różni C++ od C# ? Tym samym, czym delphi 7 od delphi 8, czyli gotowymi bibliotekami do obsługi .NET. A czemu M$ nazwał to C# zamiast C++ z kilkoma headerami dodatkowymi, to nie wiem :P
Do tej pory Delphi wcale tak wolno się nie rozwija. Borland na pewno szybciej rozwija delphika, niż C++ buildera. Przecież nie będą wypuszczać nowych wersji co tydzień :P

Sakumil
30-08-2004, 18:46
Ludzie LUDZIE !! co wy za bzdury opowiadacie jakie setki (tysiace) DOLAROW !! robi sie to calkiem prosto (wbrew pozorom) wystarczy przeczytac 4 ksiazki i troche z internetu sie doszkolic !! pierwsza to "symfonia C++" 3 tomy mozna kupic za ok. 52zl lub sciagnac z neta w formacie pdf druga to "Open GL ksiega eksperta" cena **zl (niewiem) lub tez mozna sciagnac... Teraz bierzemy program "Visual C++" oryginalny troche drogi ale odczego ma sie kolegow ;) i oczywiscie program "open GL" i zaczyna sie fantazja programisty... Zaczyna sie programowac... troszke to trwa ale za to jaki pozniej EFEKT !! trzeba tez kupic (lub sciagnac wersje Trial [30 dni]) program graficzny typu "Adobe PhotoShop" czy "CorelDraw" mozna tez oczywiscie wziasc najlepszy niestety bardzo skomplikowany program z pakiety "Macromedia Studio MX" zrobic Bronie, Tarcze, Panceze jednym slowem caly loot kontynety drzewa tekstury potwory ludzi itp. gdy juz mamy taka gre to wdedy trzeba wykupic licencje na dzialalnosc gospodarcza do czego jest potrzebna osoba pelno-letnia, pozniej wykupujemy server tez na osobe pelno-letnia nastepnie zakladamy servery i robimy darmowe konto (FACC) i platne (PACC) i dzieki FACC'om i PACC'om utrzymujemy nasz server... jesli ktos niewiem jak gosc ktory nie placi za konto (FACC) to mu to wyjasnie... przy kazdym zalogowaniu sie na server dostaje sie okreslana kwote... (dlatego na wielu strona o klikniece w banner) dzieki temu osoba wchodzaca na strone sponsora naszej strony, placi nam z kieszeni sponsora kase... PROSTE !!

@Edit:

Każdy zapomnial o tamacie ale ja i tak zedytuje:
Czytasz pare ksiazek nt. protokolu tcp/ip, programowania w c++, kupujesz za pareset dolarow oprogramowanie dla developerow c++, uczysz sie programowania w DirectX'ie, tworzysz grafike, pare miesiecy siedzisz nad kodem zrodlowym, nastepnie wydajesz kilka tys. zlotych na wykupienie serwera, tworzysz witryne www, pozniej juz tylko reklamujesz gre i utrzymujesz serwery z wlasnej kieszeni (no chyba ze chcesz zeby gra byla platna, wtedy rejestrujesz dzialalnosc gospodar..... dobra, juz chyba wystarczy
Zaduzo kasy bys chcial wydac :)

Nie ma to jak odpowiedz szczera i bez ironii. Po pierwsze nie C++ tylko Delphi7 Personal (za free calkiem niezle). Do tego dokladasz DelphiX lub PowerDraw (engine graficzny)[...] Wcale nie trzeba miec serwera platnego. Mozesz gre zrobic albo na p2p (uzytkownicy sa serwerami np. BzFlag) albo na jakims free konice (trzeba z 30 mb + 1mb na uzytkownika) czyli 150 graczy on-line pociagnie za free
TYLKO C++ lub C#. W delphi nie zrobisz tego co w C++. Niestety C++ jest bardziej znany rozpowszechniony itp. itd. Jest wiecej nakladek i tak dalaej. I najlepszym z nich jest "Microsoft Studio Visual C++ 6.0v" czy jakos tak to sie pisze. Jesli chodzi o program graficzny to odraczam PowerDraw a tym bardziej DelphiX najlepszy jest jak pisalem "CorelDraw" lub "Adobe Phot Shop". Nietrzeba miec platnego servera ale by sie przydal. Na free koncie jest straszny mul !!

A teraz kwestia czasu:
Jesli miales stycznosc z programowaniem to
3 tyg. - przyzwyczjenie do Delphi
2,5 tyg - PowerDraw lub 1,5 tyg Delphix
2 tyg - na Sockety (1 na nauke + 1 na "wprawe"

ok. 6-8 tyg -robienie grafy
ok. 20-30 tyg - kodowanie
ok. 4 tyg. beta testy
ok. 2-3 tyg. - formalnosci z serwerem

LOL ! Grafe sie dluzej robi niz programuje. Przynajmniej ja tak mialem :D
jesli ty znasz sie na html'u to mialbys szanse programowac. Moim zdaniem najwiekszy problme to nie nauka jezyka tylko umiejetnosc wykorzystania (tzn. umiejetnisc myslenia), a html to "wyksztalca".
Wyksztalca ale miedzy Htmlem a Delphi czy c++ a nawet Pascalem jest taka przepasc ze ohohohoho a moze i wieksza ;)
a gdyby napisac taka gre javie?

prosty jezyk a ma duzo mozliwosci
latwo zaimplementowac obsluge sieci

LOL !! W JAVIE GRE ? porzadnej gry nie zrobisz w javie ! jeszcze jakas lepsza z rozbudowana grafa i takimi tam to na pewno nie w JAvie.
@MatKus:

i przekompilowane mapki z Q3 (a co? nie można ;P)
nie niemozna. wrazie jakby kto sie kapna mozesz miec rozprawe w sadzie za naruszenie praw autorskich. Chodz bys jedna rzecz skopiowal to mozesz miec sprawe w sadzie. Chodz sa pewne tricki na ominiecie tego ;)

więc jestem w 100% pewny, że obecnie delphi można porównywać z C++. To już nie czasy Turbo Pascala.
Choć oczywiście jeśli ktoś będzie korzystał z gotowców w rodzaju DelphiX, to na pewno to będzie chodziło jak żółw paralityk.
Turbo Pascal jest dobry co chcesz ? sa ludzie ktorzy do dzis w nim programuja i wychodza i calkiem fajne zeczy ! Co do Delphix to caly program jest do dupy !!

lol of lol
06-01-2006, 18:09
Piszesz silnik ( C++, C#, Delphi, VB, niemal kazyd język. Ale w każdym z nich będzie trudno). Możesz pójść na łatwizne (chociarz cyz ja wiem czy tak będiz eprościej) i wstawiac wystzko do kodu. (z updetami bedize problem), lub troche się pomęczyć i zorbić na podstawie silnika edytor. Potem dodajesz swoje elementy graficzne, no i potem uruchamiasz serwer. Może być domowy komp, ale jeśli prędkość poniżej 512 kb to znajdź sobie inny. Troche ci powinny zajac towje alfa testy, a potem możesz z kumplami beta testy porobić i masz swojom gre sieciowom. Z tym ze napewno nei bedzie trwalo rok. Sam edytor zorbisz gdzies w rok( o ile umiesz programowac), nie mowioc o grafie (chyba że tak malo szczegolowa jak w tibii to jakis tydzien). Jak ejstes laikiem i nie umeisz wogóle programować badź znasz podstawy Pascala, c++ czy inengo to licząc od teraz to może bys skończył do 2011

Evil Maul
06-01-2006, 22:07
Ściągnij z jakiejs strony program do robienia ot'sów i bedziesz mial swoja tibie ;) a nie jakies Delphi , Divixi , sraki craki . Mówie ci zaoszczedzisz czas i pieniadze ;)

Blanca
08-01-2006, 11:54
Ściągnij z jakiejs strony program do robienia ot'sów i bedziesz mial swoja tibie ;) a nie jakies Delphi , Divixi , sraki craki . Mówie ci zaoszczedzisz czas i pieniadze ;)

Eh, o ile to nie było ironią, to szkoda słów :]

TYLKO C++ lub C#. W delphi nie zrobisz tego co w C++.

To wcale nie jest prawdą. C++ jest szybszy,gdyż kod jest krótszy, ale są to małe różnice. I tak naprawde, mając wiedze i chęci, napiszesz co chcesz w dowolnym języku. C++ wg mnie jest najlepsze, aczkolwiek od zzwsze programowałem w deplhi i jest to mój ulubiony język programowania :)

Tak poza tym, jeżeli chciał byś napisać jakąś porządną grę, żebyś znalazł sobie jakąś grupke ludzi, którzy zrobili by np grafikę itp.