|
Notki |
Niusy Nowosci z świata Tibii dostarczone przez naszych nieustraszonych korespondentów. |
![]() |
|
Opcje tematu |
![]() |
#1 |
Multimedia
|
![]() Zapraszamy do drugiej rundy Chill and Grill. W miniony weekend wybrani gracze przedstawiali swoje pytania i dzisiaj pracownicy Cipsoftu : Chayenne, Knightmare, Lionet i Count Tofifti są gotowi, aby podzielić się z Wami odpowiedziami. Zaczynajmy...
![]() P: Jaka jest przyszłość role playing w czasie, gdy gracze są coraz bardziej niezadowoleni z power gamingu? Knightmare: Tibia jest jak piaskownica. Można w niej podróżować tam i z powrotem, lecz bez zawartości staje się ona dla Ciebie bezużyteczna. Tak więc biorąc pod uwagę charakter Tibii, nie ma tu zbyt wielu osobistych upodobań. To gracz decyduje co lubi robić najbardziej. Jeżeli chcesz szybko zdobywać doświadczenie to możesz to zrobić. Jeżeli lubisz towarzystwo, są tu setki ludzi oraz gildii, do których możesz należeć. Jeżeli wolisz RPG to grasz takim podejściem. Jest to Twoja decyzja, która zależy tylko od Ciebie i Twojego nastroju w danym dniu. RPG jest tylko częścią gry. My możemy jedynie podać kilka narzędzi i środowisk, które w tym pomagają. P: Z pośród wszystkich zadań jakie stworzyliście, które było najłatwiejsze , a które najtrudniejsze do stworzenia? Chayenne: Trudno jest określić, które było najłatwiejsze, a które najtrudniejsze, ponieważ wiele zadań zależy od możliwości technicznych, jakie były dostępne w momencie tworzenia, doświadczenia oraz osobistej wizji twórców. Ogólnie rzecz biorąc zadania, które wymagają wiele skomplikowanych skryptów lub wykonywania różnych trudnych zagadek, trudniej stworzyć niż te, które mogą mieć piękną fabułę bądź questy podstawowe, które polegają na „przyniesieniu przedmiotu XY” lub „porozmawiać z NPC”. Podane przykłady są bardzo skomplikowane i można je porównać do skradania się do piwnicy, chaosem kolejowym w Beregar lub do zadania takiego jak Lightbearer Event czy arena w Svargrond. Misje stają się skomplikowane, gdy pod uwagę trzeba wziąć większą liczbę graczy, gdyż mogą oni na siebie źle wpływać np. blokując siebie na wzajem. Trzeba wtedy wykonać wiele procedur bezpieczeństwa, aby upewnić się, że gracze nie mogą wejść na zajęty obszar lub możliwa jest teleportacja gracza , gdy w danym momencie nie ma dla niego miejsca. Z drugiej strony, do łatwiejszych zadań należą te, w których interakcja graczy nie wpływa na tworzeniu zadania, np : niektóre zadania na dodatki do strojów polegają tylko i wyłączenie na zebraniu przedmiotów, a następnie przekazania ich do NPC. Projektanci zadań otrzymują zarówno trudne, jak i łatwe zadania do stworzenia, gdyż z upływem czasu wprowadzamy nowe rozwiązania, które pomagają nam w ich tworzeniu oraz trudniejsze, ponieważ nie jest tyle questów, aby nie można było tworzyć nowszych, bardziej innowacyjnych. Zawsze czerpiemy wielką przyjemność i dobrze się bawimy tworząc nowe questy. P: Gdzie znajdujecie inspiracje do tworzenia nowych obszarów? Czy to wszystko rodzi się w czyimś mózgu, a może czerpiecie pomysły z filmów, książek lub piosenek? Lionet: Wielu graczy zastanawia się, co jest źródłem naszych pomysłów. Zwykle staramy się nie opierać inspiracji na mediach. Tibia ma bardzo unikatowy świat, pełen opowieści, które chcemy wzbogacać z każdą kolejną aktualizacją. Jednak podczas pracy towarzyszy nam muzyka. Praktycznie każdy z nas gra w najnowsze gry i ogląda filmy – niektóre pomysły w grze są aluzją do innych gier lub filmów. Aktualnie pracujemy nad zadaniem, które nawiązuje do bardzo znanej historii. Także dużo rozmawiamy o naszych questach z graczami. Nie tylko wtedy, gdy zaczynamy tworzyć nowe zadania, ale także w trakcie ich projektowania, gdy wiele rzeczy jest w stanie rozwoju, a nawet późnym rozwoju, gdzie próbujemy je doszlifować do poziomu, który zadowoli graczy. P: Patrząc na tereny do zdobywania doświadczenia możemy łatwo powiedzieć, której profesji poluje się tam najlepiej i z największym zyskiem. Czy planujecie dodać nowe lokacje, w których wysoko poziomowi rycerze mogli by polować lepiej niż pozostałe trzy profesje? Count Tofifti: Masz rację, są tereny, które wydają się bardziej opłacalne tylko dla jednej profesji. Naszym zadaniem jest stworzenie uczciwych i wymagających terenów do polowania, w których każda profesja, bez względu na swój poziom, może znaleźć miejsce w którym będzie z przyjemnością zdobywać doświadczenie nie zabijając bez przerwy tych samych potworów. Aby dać trochę wglądu w to, co się teraz dzieje możemy powiedzieć, że pracujemy nad nową strukturą lokacji, która będzie lepiej zaprojektowana dla każdej profesji i poziomu. Nadal również pracujemy nad balansem poszczególnych profesji. P: Są szanse na wprowadzenie więcej codziennych zadań? Lionet: Ciekawe pytanie, ponieważ jest to jedna z rzeczy, nad która pracujemy do naszej kolejnej aktualizacji. Jak to zwykle bywa, podczas aktualizacji dodajemy do gry kilka nowych questów i historii. Na tą chwilę pracujemy nad rodzajem całodniowych zadań, które będą posiadać jeszcze większą liczbę powtarzalnych czynności, niż te które dodaliśmy dotychczas. Wiele nowych zadań projektowanych jest z myślą o graczach, aby to oni doświadczali nowych przygód w formie codziennych i cotygodniowych questów. P: Czy informacje na temat rozwiązania danego questu można znaleźć w grze? A może Knightmare chcesz, byśmy przestudiowali od deski do deski trylogię Władcy Pierścieni, ponieważ znajdują się tam nawiązania, które zastosowano w grze? Knightmare: Zgaduję, że teraz moja kolej na odpowiedź. Żeby rozwiązać quest nie potrzebujesz żadnych dodatkowych źródeł. To, co jest w grze wystarczy na rozwiązanie zagadki przez każdego gracza na danym świecie. Odniesienia do innych materiałów są raczej hołdem dla nich bądź po prostu są śmieszną aluzją. Rzeczy w grze powinny wystarczyć do rozwiązania łamigłówki. Jednak żeby znaleźć brakujące elementy układanki trzeba trochę poszperać w grze oraz podoszukiwać się wzajemnych odniesień w różnych dziedzinach. ![]() P: Kolejne pytanie dotyczy informacji zawartych w książkach oraz ich powiązaniach z NPC. Przykładowo – chcielibyśmy się więcej dowiedzieć na temat „Drugiej Kaplicy ziemi” i nie jesteśmy pewni, czy jakiś NPC byłby nam w stanie pomóc. Knightmare: Część wiedzy jest oczywiście rozwijana przez NPC. Nie mniej jednak, nie każde zagadnienie z jednego źródła ma odniesienie w drugim. Należy jednak pamiętać, że ani ludzie, ani książki – które oczywiście są pisane przez ludzi – nie są w 100% pewnym źródłem. Ludzie mają różne opinie w zależności od tego, jak odbiorą dany tekst. Zabawną stroną tego wszystkiego jest to, że trzeba ocenić daną informację bazując na pewności źródła. Jednak nie wszystkie informacje mają swoje odniesienia do innych źródeł. Nie znajdziesz w książkach informacji, które są u NPC i nie wszystko, co jest w książce ma swoje odniesienie u NPC. P: Czy Excalibug istnieje w grze? Czy można go zdobyć? Jaka jest jego historia? Knightmare: (śmiech) Odniesień do historii tego miecza jest mnóstwo w grze, mogą być one zarówno w książkach, jak i u NPC. Koncepcja Excalibuga istnieje od najwcześniejszych wcieleń Tibii. Od tych pradawnych czasów w grze nagromadzono mnóstwo prawdziwych i fałszywych informacji. Wszystko zależy od gracza, który sam decyduje, które źródła mówią prawdę, a które tej prawdy jest najbliżej. Oznacza to, że albo wierzysz w Excalibuga i możliwość jego zdobycia, albo nie. Także od Ciebie zależy ile wysiłku włożysz w poszukiwaniu wiedzy i sekretu na ten temat. P: Zastanawiam się, czy macie zamiar zrobić niedługo aktualizację gry dodając tony, czyli nie 1-3, lecz 30-40 nowych potworów i przedmiotów. Chayenne: Nie będzie niedługo żadnej aktualizacji zawierającej setki nowych przedmiotów i 40 nowych potworów. Dlaczego? Ponieważ nowe rzeczy i wiele zmian to jedno, lecz zachowanie właściwej równowagi to drugie - nie mówiąc już o ilości pracy niezbędnej do stworzenia grafik tak ogromnej ilości potworów, co jest zupełnie innym tematem. Teraz, kiedy Count Tofifti dołączył do naszego zespołu, będzie opowiedziany za zaprojektowanie stałej równowagi pomiędzy wartością przedmiotów, statystykami potworów a nagrodami z questów w niedalekiej przyszłości. Uważamy, że bardzo ważną sprawą jest posiadanie dogłębnego spojrzenia na istniejące potwory i przedmioty oraz oczywiście na profesje i ich możliwości walki bądź też uzyskania wyżej wymienionych przedmiotów. Nikt przecież nie chce, byśmy tworzyli ogromną ilość losowych przedmiotów i potworów do Tibii. Chcemy upewnić się, że wszelkie tworzone przez nas przedmioty okażą się pożyteczne tak samo jak potwory, z którymi walka jest zarówno ciekawa, jak i opłacalna, przed wprowadzeniem ich do gry. P: Która profesja jest najlepsza dla początkujących graczy, którzy nigdy wcześniej nie grali w Tibię? Count Tofifti: Nie jest prosto odpowiedzieć na Twoje pytanie, gdyż słowo 'najlepsza' nie jest oczywiste. W Tibii są cztery różne profesje posiadające mniej lub więcej cech szczególnych. Każda profesja posiada swoje wady i zalety, a wybór odpowiedniej zależy przede wszystkim od preferencji gracza. Wolisz magów, walkę na odległość czy grę tzw. czołgiem? Czy masz przyjaciół, którzy grają w Tibię, którzy mogą Ci pomóc, zarówno podpowiadając, jak i użyczając ekwipunku? Czy Twoi znajomi potrzebują gracza z określoną profesją do swych zespołowych polowań? To tylko kilka aspektów, które wpływają na decyzje przy wyborze odpowiedniej profesji. Spójrzmy na rycerzy. Może należałoby powiedzieć, że gra rycerzem nie należy do specjalnie trudnych, ponieważ posiadają oni sporą ilość punktów życia i nie wymaga skupiania całej swej uwagi na zaklęciach bądź runach. Z drugiej zaś strony można mówić, że wymagający trening bądź posiadanie odpowiedniego ekwipunku nie jest proste dla początkujących graczy. Nie można więc powiedzieć, że jest jakaś profesja specjalnie rekomendowana dla początkujących graczy bez żadnych ograniczeń. Zależy to raczej od drużyny, do której owy gracz zamierza dołączyć - Tibia jest przecież grą online typu multiplayer. W drużynie jesteś w stanie przezwyciężyć słabości swej profesji. Ciąg dalszy nastąpi w przyszłym tygodniu… Ostatnio edytowany przez Slythia - 08-10-2010 o 14:39. |
![]() |
|